(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5ZBFSP5');

گاز مپ MAPP چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گاز مپ جوشکاری چیست؟ mapp gass welding

گاز مپ MAPP چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

گاز MAPP یک نام تجاری متعلق به گروه Linde، یک بخش از شرکت شیمیایی یونیون کاربرید بود. گاز مپ یک نوع گاز سوختی مبتنی بر مخلوط تثبیت شده متیل استیلن (پروپین)، پروپادین و پروپان می باشد. گاز MAPP همچنین به طور گسترده به عنوان یک نام عمومی برای متیل استیلن – پروپادین تثبیت شده UN 1060 استفاده می شود. متیل استیلن – پروپادین ناپایدار به عنوان MAPD شناخته می شود.

انواع گاز مپ جوشکاری پرتابل
قیمت انواع گاز جوشکاری مپ اصلی

کاربردهای گاز جوشکاری مپ MAPP

گاز جوشکاری مپ به طور گسترده ای به عنوان جایگزین ایمن تر و آسان تر برای جوشکاری با استیلن در نظر گرفته می شود. در اوایل سال 2008، تولید گاز MAPP در آمریکای شمالی متوقف شد. با این حال، بسیاری از محصولات فعلی با برچسب “MAPP” در واقع جایگزین های MAPP هستند. این نسخه ها تقریباً به طور کامل از پروپیلن با ناخالصی های جزئی پروپان (<0.5٪) تشکیل شده اند.

[ez-toc]

گاز مپ MAPP + اکسیژن برای جوشکاری

گاز مپ MAPP چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گاز MAPP  را می توان در ترکیب با اکسیژن برای گرم کردن، لحیم کاری و حتی جوشکاری استفاده کرد. دمای شعله بالای 2925 درجه سانتیگراد (5300 درجه فارنهایت)  استفاده کرد. اگرچه اسیتیلن دمای شعله بالاتری دارد (3160 درجه سانتیگراد، 5720 درجه فارنهایت). گاز ترکیبی مپ این مزیت را دارد که در طول حمل و نقل نیازی به رقیق سازی و پرکننده‌های ظروف خاصی ندارد و اجازه می دهد حجم بیشتری از گاز سوخت با همان وزن معین حمل شود و بسیار ایمن تر است.

پیشنهاد خرید ویژه از دکتر کول | خرید اقساطی لوازم برودتی و کولر اسپلیت پیشنهاد خرید : اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نیاز به یک کیف جمع و جور کامل جهت جوشکای لوله مسی هستید ما به شما   کیف جوشکاری برشکاری سیار برند THINK را پیشنهاد می‌کنیم. لازم به ذکر است که  اگر نیاز دارید تا حرارت بیشتری جهت جوشکاری داشته باشید باید از ترکیب اکسیژن و گاز مپ استفاده کنید.

مزایای جوشکاری با گاز مپ MAPP

گاز مپ MAPP چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گاز MAPP همچنین در احتراق با هوا برای لحیم کاری و لحیم کاری استفاده می شود، جایی که به دلیل دمای احتراق بالاتر 2020 درجه سانتی گراد (3670 درجه فارنهایت) در هوا، نسبت به سوخت پروپان رقیب مزیت کمی دارد.

MAPP/اکسیژن به نحو مطلوبی در برش های زیر آب استفاده می شد که نیاز به فشار گاز بالایی دارد (در چنین فشارهایی استیلن می تواند به صورت انفجاری تجزیه شود و استفاده از آن را خطرناک می کند). با این حال، برش اکسیژن / گاز سوختی زیر آب از هر نوعی که باشد تا حد زیادی با برش گرمازا جایگزین شده است زیرا سریعتر و ایمن تر برش می دهد.

جواهرسازان، سازندگان مهره های شیشه ای و بسیاری دیگر آن را بسیار مفید می‌دانند. لوله‌کش‌ها، مهندسین تبرید و تهویه مطبوع و … نیز به ظرفیت حرارتی بالای شعله MAPP/هوا اهمیت می‌دهند. MAPP تا همین اواخر به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت و در ظروف کوچک تا متوسط ​​عرضه می شد.

پیشنهاد خرید ویژه از دکتر کول | خرید اقساطی لوازم برودتی و کولر اسپلیت پیشنهاد خرید : تورچ جوشکاری گاز مپ مدل HZ-8392 برند JB

معایب جوشکاری با گاز مپ MAPP

بزرگترین نقطه ضعف گاز مپ جوشکاری هزینه‌ی آن است. معمولاً یک و نیم برابر گران‌تر از پروپان در پالایشگاه و تا چهار برابر گران‌تر برای مصرف‌کننده است. به همین دلیل در هیچ یک از صنایع بزرگ استفاده نمی‌شود. برای مقیاس بزرگتر استفاده از استیلن/اکسیژن مقرون به صرفه تر است. با این حال برای کارهایی در مقیاس کوچک، شعله MAPP/اکسیژن همچنان بسیار مطلوب است، با داشتن دمای شعله و چگالی انرژی بالاتر، اما بدون خطرات و ناراحتی‌های استیلن/اکسیژن مناسب و کاربردی تر است.

شعله گاز مپ/اکسیژن به دلیل غلظت بالای هیدروژن در شعله – بالاتر از استیلن، اما کمتر از هر یک از گازهای سوخت نفتی دیگر، کاملاً برای جوشکاری فولاد مناسب نیست. هیدروژن به فولاد مذاب نفوذ می کند و جوش ها را شکننده می کند. برای جوشکاری در مقیاس کوچک مشکل زا نیست زیرا هیدروژن به راحتی خارج می شود.

قیمت گاز مپ جوشکاری

گاز‌های مپ موجود بر اساس کیفیت حرارتی ارزشگذاری می‌شوند. جهت مشاهده قیمت و خرید آنلاین گاز جوشکاری مپ اینجا کلیک کنید.

مشخصات فیزیکی گاز مپ MAPP چیست ؟ + ترکیبات گاز مپ

این گاز به دو صورت مایع و گاز بی رنگ است. به دلیل افزودن آمین‌های جایگزین به عنوان بازدارنده پلیمریزاسیون، در غلظت‌های بالاتر از 100 ppm این گاز بوی استیلن مانند یا بوی ماهی دارد. آلکین‌های با وزن مولکولی کم دارای بوهای قوی هستند. گاز MAPP در صورت استنشاق در غلظت های بالا سمی است.

ترکیب گاز‌های عرضه شده بسیار متفاوت است، به طوری که گازهای عرضه شده توسط شرکت های تولید کننده در ترکیب کلی در طول زمان متفاوت است، اما ترکیب معمولی برای این گاز ممکن است این باشد: متیل استیلن پروپین) 48٪، پروپادین 23٪، پروپان 27٪. برای پروپین گازی بعدی Dow/Petromont 30٪، پروپادین 14٪، پروپیلن 43٪، پروپان 7٪، C4H10 (ایزوبوتان، بوتان) 6٪ ممکن است معمولی تر باشد.

پیشنهاد خرید ویژه از دکتر کول | خرید اقساطی لوازم برودتی و کولر اسپلیت پیشنهاد خرید : گاز MAPP جوشکاری سیار برند KOMAN’S

گاز مپ MAPP و خواص حرارتی

گاز مپ MAPP دارای انرژی 21000 BTU/lb (13.57 کیلووات ساعت بر کیلوگرم) است در حالی که محتوای انرژی استیلن 25000 BTU/lb (16.15 کیلووات ساعت بر کیلوگرم) است.

ایمنی کار با گاز مپ MAPP

افراد می توانند با استنشاق گاز یا تماس پوست/چشم با مایع در محل کار در معرض گاز MAPP یا جایگزین‌های آن قرار گیرند. حد مجاز برای قرار گرفتن در معرض این گاز طبق اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) در محل کار را 1000 ppm (1800 میلی گرم بر متر مکعب) در یک روز کاری 8 ساعته تعیین کرده است.

موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) حد مجاز قرار گرفتن در معرض (REL) را 1000 ppm (1800 میلی گرم بر متر مکعب) در یک روز کاری 8 ساعته و 1250 ppm (2250 میلی گرم بر متر مکعب) برای قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت تعیین کرده است.

نکته مهم : گاز MAPP در سطوح 3400 ppm، 10 درصد،  حد پایین انفجار، برای زندگی و سلامتی خطرناک است.

۳ دیدگاه برای گاز مپ MAPP چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ثبت شده است

  1. سپاسگزارم بابت اطلاعات کاملی که در اختیار ما گذاشتید

    1. با سلام و احترام جناب آقای سعید
      ضمن تشکر و قدر دانی از نظر شما. فروشگاه دکتر کول در تلاش است تا اطلاعاتی کامل و صحیح در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد