(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5ZBFSP5');

موتور بادگردان کولر گازی اسپلیت

موتور بادگردان کولر گازی اسپلیت

نحوه کارکرد موتور بادگردان

موتورهای بادگردان کولر نوعی از موتور های پله ای مغناطیس دائم هستند. در موتور های پله ای حرکت به صورت پله ای و گسسته صورت می‌گیرد و موتور در هر پله (استپ) به اندازه گام 1/8 درجه می چرخد که نتیجه این چرخش ها 200 پله یا یک دور کامل می شود (360 درجه). موتور بادگردان کولر گازی اسپلیت مورد استفاده در دستگاه های تهویه مطبوع با زوایای 7/5و 15 و 30 درچه چرخش می‌کنند. اگرچه این موتورهای پله ای بر اساس اصول الکترومغناطیس کار می‌کنند ولی میتوان بدون فیدبک آنها را کنترل کرد و موقعیت و سرعت این موتورها را با سیستم‌های کنترلی به دقت زیر نظر داشت.

این نوع موتور های پله ای به سه دسته: مغناطیس دائم، رلوکتانس متغیر، ترکیبی یا هیبرید تقسیم میشوند و موتورهای باد گردان در تهویه مطبوع معمولا از نوع اول یا مغناطیس دائم هستند.

زاویه پله معمولی یک موتور بادگردان 7٫5 تا 15 درجه است. شفت آهنی روتور با تغییر قطب شمال و جنوب در یک خط مستقیم موازی آهنی مغناطیسی می‌شود که نتیجه آن افزایش شدت شار مغناطیسی است و به همین دلیل گشتاور این نوع موتورها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. موتورهای پله‌ای آهنربای دائم به دلیل مقادیر بالاتر زاویه‌های پله، رزولوشن یا دقت و نرمی پایین‌تری دارند.

شکل روبرو، عملکرد موتور پله‌ای مغناطیس دائم را نشان می‌دهد.با کنترل زاویه هر پله و افزایش تعداد قطب ها در روتور، می‌توانیم دقت و نرمی چرخش روتورِ موتور را کنترل کنیم. در موتور پله‌ای، سه مُد یا حالت تحریک وجود دارد که در شکل زیر نشان داده شده‌اند.

موتور بادگردان کولر گازی اسپلیت

 

 

موتور بادگردان کولر گازی اسپلیت

 

موتور‌های پله ای بر اساس نوع آرایش سیم‌پیچ پایه دو فاز آن‌ها است که به دو دسته:

موتور پله‌ای تک‌قطبی (Unipolar Stepper Motor)

موتور پله‌ای دوقطبی (Bipolar Stepper Motor)

تفاوت اصلی بین موتورهای پله‌ای تک‌قطبی و دوقطبی این است که عملکرد موتور تک‌قطبی با یک پلاریته است، در حالی که موتور دوقطبی در هر دو ولتاژ مثبت و منفی کار می‌کند. یک تفاوت دیگر بین موتورهای پله‌ای تک‌قطبی و دوقطبی در این است که در موتورهای پله‌ای تک‌قطبی، یک سیم جدا برای هر یک از سیم‌پیچی‌ها مورد نیاز است تا جریان از یک سمت به یک انتهای دیگر سیم‌پیچ منتقل شود.

 

ساختار مکانیکی موتور های بادگردان

 

 

موتور بادگردان کولر گازی اسپلیتموتور بادگردان کولر گازی اسپلیت

ساختار مکانیکی موتور های بادگردان تشکیل شده است از مجموعه ی پینج چرخدنده که به عنوان گیربکس عمل کرده و باعث تقویت حرکت چرخشی می شوند. هسته مرکزی مغناطیس دائم و سیم پیچ در قسمت انتهایی به عنوان بخش های الکترومکانیکی و نیروی لازم جهت چرخش را تولید می کنند.

شایع ترین خرابی  موتور های بادگردان شکستن چرخدنده ها می باشد. بیشترین نیرو بر چرخدنده شمار4 و شماره5 وارد می شود و در صورت گیر کردن پره بادگردان باعث خورد شدن دندانه ها شده و موتور بادگردان را دچار خرابی می کند.

 

موتور بادگردان کولر گازی اسپلیت

آیا موتور های بادگردان قابل تعمیر هستند؟

موتور های باگردان به صورت پلمپ و غیرقابل باز شدن در بازار بفروش می رسند اما در بعضی از مدل ها قابلیت باز کردن از طریق باز کردن بازوهای نگهدارنده وجود دارد. لازم به ذکر است که در صورت باز شدن این قطعه بستن بازوها به دلیل نوع فلز بکار رفته به خوبی انجام نمیگیرد.

نکته: تنها در صورتی این کار را انجام دهید که مطئن باشید ایراد از چرخنده است و مشابه آن چرخنده را موجود داشته باشید.

در غیر این صورت این موتور های بادگردان به دلیل عدم وجود وسایل یدکی و همچنین غیرقابل باز و بسته شدن ارزش تعمیراتی ندارند و ما به شما پیشنهاد خرید این کالا را از سایت می دهیم.

 

نحوه ی تنظیم نقطه ی صفر موتور بادگردان

با خاموش شدن دستگاه کولر اسپلیت پره های بادگردان کولر به سمت داخل جمع شده و در حالت کاملا بسته قرار میگیرند، شاید از خودتان پرسیده باشید که چگونه این اتفاق می افتد و دستگاه شما به چه نحو محل دقیق بسته شدن را متوجه می شود.

مفهموی وجود دارید به نام نقطه ی سفر یا پله ی صفر که به وسیله ی آن دستگاه شما در موقعی خاموشی به این نقطه باز خواهد گشت و در هنگام خاموش شدن دستگاه در این نقطعه قرار خواهد گرفت.

این نقطعه یا پله در مواقع جهت جریان مختلف در بوبین موتور بادگردان است.

اگر موتور بادگردان دستگاه شما به هر نحو دچار ایراد شد و شما نیاز به خرید قطعه ای جدید گرفتید شاید به این مورد بربخوردی که در هنگام خاموشی دستگاه پره های بادگردان  به سمت داخل جمع نشده و در هنگامی خاموشی در محلی دیگر قرار دارند.

برای برطرف کردن این نقص شما باید سیم های موتور بادگردان را با هم جا به جا کنید. (معمولا سیم زرد رنگ ثابت است) ولی در مدل های مختلف هر رنگ نشان دنده یک سیم پیچ است و شما باید سیم ها را دو به دو از روی برد الکترونیکی جا به جا کرده تا به نقطه صفر برسید.

این ایراد به خاطر این است که هر برند با توجه به نحوه قرار گیری موتور بادگردان نقطه ی صفر خاص خود را مشخص و برنامه ریزی می کند.

۶ دیدگاه برای موتور بادگردان کولر گازی اسپلیت ثبت شده است

  1. دروووودبرشما وقتتون بخیر
    ببخشید موتور دریچه تهویه اسپیلت ما احتمالا خراب شده و دریچه تهویه کاملا بسته نمیشود و گاها خودبخود می افتد.آیا شما این قطعه رادارید؟ لطفادرصورت موجودی به بنده اطلاع دهید.سپاسگزارم.

    1. سلام و دورود جناب ماکوئی
      بله این قطعه با نام موتور بادگردان در سایت قابل تهیه است. از طریق این لینک شما می‌توان نواع مختلف این نوع موتور بادگردان های کولر گازی اسپلیت را مشاهده بفرمایید

    2. سلام و دورود جناب ماکوئی عزیز
      لطفا مدل و مشخصات دستگاه خودتون رو از طریق واتس آپ با ما در میان بگذارید تا بتونیم بیشتر راهنماییتون کنیم

  2. با سلام
    آیاموتوربادگردان بابزن داخلی بابیرونی مشترک است یاجداس؟

    1. سلام آقا علی
      موتور باگردان های داخلی و خارجی از لحاظ نوع کارکرد با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند

    2. سلام آقای علی
      موتور بادگردان های کولر گازی بصورت جداگانه برای کنترل بادگردان های عمودی و افقی مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد