(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5ZBFSP5');

رله استارت یخچال چیست و علت های خرابی آن کدام است؟

رله استارت چیست؟ علت خرابی آن

رله استارت یک قطعه الکتریکی کوچک است که وجودش برای رساندن برق به کمپرسور یخچال ضروری است. به طور کلی یخچال دارای قطعات زیادی است و برای اینکه این وسیله کار خود را درست انجام دهد، باید همگی به درستی عمل کنند.

خراب شدن هر یک از این قطعات هر چند کوچک، موجب ایجاد مشکل در عملکرد یخچال می شود و باید در اولین فرصت تعمیر یا تعویض شود. ما در این مقاله به سراغ یکی از این قطعات کوچک رفته ایم و قصد داریم ببینیم رله استارت یخچال چیست و چگونه متوجه شویم این قطعه در یخچال خراب شده است؟

 

رله استارت یخچال چیست؟

در شروع مقاله گفتیم که وجود رله استارت برای کار کردن کمپرسور یخچال ضروری است، کمپرسور یکی از مهم ترین بخش های یخچال و در واقع همان موتور یخچال است. این بخش از یخچال وظیفه دارد تا گاز مبرد را فشرده کند و این گاز با ورود در لوله های اواپراتور یخچال، عمل سرد کردن محفظه داخلی یخچال را انجام می دهد.

احتمالا می‌دانید که موتور یخچال به صورت یکسره کار نمی کند و در فواصل زمانی معین خاموش و مجددا روشن می شود. وظیفه روشن کردن کمپرسور یخچال بر عهده رله استارت است که این کار را با راه‌اندازی بخشی به نام سیم پیچ راه انداز انجام می دهد.

رله استارت با دریافت پیام بالا رفتن دما در محفظه یخچال که توسط ترموستات یخچال به آن می رسد، راه‌اندازی و روشن شدن کمپرسور برای تامین سرمای داخل یخچال را انجام می دهد. رله استارت این کار را با رساندن جریان برق به سیم پیچ راه انداز تسهیل می کند.

این قطعه را می توان در بیشتر لوازم برقی مثل کولر گازی و یخچال فریزر و حتی در خودرو هم مشاهده کرد. به طور کلی این قطعه چند کاربرد اساسی دارد، اما کاربرد اصلی رله استارت در یخچال همان راه‌اندازی موتور یخچال یا کمپرسور است.

 

علائم خرابی رله استارت یخچال چیست؟

علائم خرابی رله استارت یخچال چیست؟

خب حالا دیگر می‌دانید که رله استارت یخچال چیست و چه نقش مهمی در کار کردن یخچال دارد. پس حتما حدس می زنید که خرابی رله استارت یخچال می تواند شما را تا چه اندازه به دردسر بیندازد. اما از کجا باید بفهمیم که رله استارت یخچال ما خراب شده است؟ در این بخش به اصلی ترین علائم خرابی این قطعه کوچک در یخچال خواهیم پرداخت تا در صورت مشاهده چنین نشانه هایی سریعا برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

  • سرد نبودن فضای داخلی یخچال و فریزر، اولین و اصلی ترین علامت خرابی رله استارت یخچال است.
  • شنیده شدن صدایی دائمی مانند وزوز از کمپرسور یخچال می تواند یکی دیگر از علائم خرابی رله استارت یخچال باشد.
  • تکرار شدن صدای کلیک یا صدای تق که به معنی تلاش چندباره رله استارت برای روشن کردن کمپرسور است، می تواند دلیلی بر خرابی رله استارت یخچال باشد.

 

از کجا بفهمیم رله استارت یخچال خراب شده است؟

هر چند دلایل دیگری مانند تنظیم نادرست دمای یخچال و یا خراب بودن لاستیک های در یخچال هم می تواند موجب گرم شدن فضای داخل یخچال باشد، اما این مشکل در بیشتر موارد به علت خرابی رله استارت یخچال اتفاق می افتد. علاوه بر آن شنیده شدن صداهای غیر عادی از یخچال فریزر هم به دلیل درست کار نکردن، نیم سوز شدن یا سوختن رله استارت یخچال اتفاق می افتند.

شما پس از مشاهده این علائم می توانید با روش تست رله استارت یخچال از خرابی آن مطمئن شوید. برای این منظور باید یخچال را از برق بکشید و رله استارت که یک قطعه کوچک است را از یخچال جدا کنید. می توانید برای اینکه این قطعه را شناسایی کنید عکس رله استارت یخچال را در ادامه ببینید. این قطعه در پشت و قسمت پائینی یخچال و در کنار کمپرسور وجود دارد. کمپرسور هم همان قطعه بزرگ و سیاه رنگ در پشت و پائین یخچال است.

رله استارت

در نزدیکی کمپرسور یک جعبه کوچک خواهید دید که چند سیم از آن خارج شده است و این همان قطعه مورد نظر است. طریقه نصب رله موتور یخچال و تعویض آن بسیار آسان است، اما بهتر است قبل از جدا کردن آن از نحوه اتصال سیم های رله استارت عکس بگیرید تا دچار سردرگمی نشوید.

برخی اوقات ظاهر رله استارت می تواند گویای خراب شدن و فرسودگی آن باشد که در این صورت بهتر است آن را با یک رله استارت نو جایگزین کنید. در یخچال های جدیدتر، رله استارت را تکان دهید و اگر از آن صدای تق تق شنیدید این هم نشانه سوختن این قطعه است.

اما روش فنی تری هم برای تست رله استارت یخچال وجود دارد و آن هم استفاده از اهم متر است. شما می توانید با اهم متر به وجود قطعی در سیم پیچ رله و بین پایه های آن با سیم پیچ پی ببرید.

 

جمع‌بندی

اصلی ترین علت خرابی رله استارت یخچال نوسانات برق یا کهنگی و فرسودگی این قطعه بسیار مهم است. با توجه به اینکه قیمت رله استارت یخچال چندان زیاد نیست بهترین کار در زمان مشاهده علائم خرابی رله استارت یخچال، جایگزین کردن آن با یک قطعه نو است.

شما می توانید این قطعه را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب از طریق سایت فروشگاه آنلاین دکتر کول خریداری کنید و از مزایایی چون مشاوره رایگان قبل از خرید، شرایط پرداخت متنوع و تضمین 7 روز بازگشت رایگان کالا هم برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد