(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5ZBFSP5');

کمپرسور اسکرال یا کمپرسور پیستونی، کدام یک را خریداری کنیم؟

کمپرسور اسکرال یا کمپرسور پیستونی، کدام یک را خریداری کنیم

اصلی‌ترین بخشی که در اجزای انواع مختلف کولرهای گازی و اسپلیت‌ها وجود دارد، کمپرسور است که نقش بسیار مهمی در سیکل تبرید تجهیزات سرمایشی و تهویۀ مطبوع ایفا می‌کند. کمپرسور با صرف انرژی الکتریکی، ضمن مکش سیالات از اواپراتور و انجام فرایند فشرده‌سازی، آن‌ها را به سمت کندانسور هدایت می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت که کمپرسور، وظیفۀ متراکم کردن و کاهش حجم سیالات را عهده‌دار است که در نتیجۀ این عمل، فشار سیالات مذکور نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند.

کمپرسورها انواع بسیار متنوعی نیز دارند. دلایل مختلفی در ایجاد این تنوع در کمپرسورها تأثیرگذارند که در مقالۀ «آشنایی با انواع کمپرسور و مشخصات فنی آن‌ها» به‌تفصیل به توضیح درباره‌شان پرداختیم که اگر قصد دارید با کمپرسور و انواع آن بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم سری به این مطلب بزند. با این حال، می‌توانیم نحوۀ عملکرد را یکی از اصلی‌ترین معیارهای وجود تنوع در نوع و مدل‌ کمپرسورها در نظر بگیریم.

انواع کمپرسور برودتی

در این مقاله، قصد داریم به‌طور اختصاصی شما را با کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرال آشنا کنیم و به توضیح تفاوت‌های آن‌ها، مزایا و معایب هر یک و همچنین نحوۀ خریدشان بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

کمپرسور پیستونی کولر گازی چیست؟

کمپرسور پیستونی کولر گازی

کمپرسورهای پیستونی یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند که خود نیز به سه دستۀ؛ تک اثره، دو اثره و دیافراگمی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ساختار کمپرسورهای پیستونی، همانطور که از نامشان پیداست، پیستون و سیلندر مخصوصی تعبیه شده است که بخش رفت و برگشتی و متحرک دستگاه بوده و اختصاصاً عمل متراکم‌سازی را انجام می‌دهند.

در یک کمپرسور پیستونی، مبرد توسط یک صفحۀ به‌خصوص فشرده می‌شود و با هربار حرکت پیستون‌ها به سمت عقب و جلو، بخشی از مبردِ فشرده‌شده که درون سیلندر قرار دارد، با فشار از آن خارج شده و به سمت کندانسور دستگاه هدایت می‌شود.

جهت اطلاع از موجودی و استعلام قیمت روز و همچنین خرید انواع کمپرسور پیستونی کولر گازی، تنها کافی است تا با شماره‌گیری ۹۱۰۱۳۳۴۴-۰۶۱ یا ارسال پیام در واتس اپ به شمارۀ ۰۹۱۶۰۰۵۰۲۵۹ با کارشناسان فروش مجموعۀ اینترنتی دکتر کول در ارتباط باشید.

مزایا و معایب کمپرسور پیستونی

مهم‌ترین ویژگی‌های مثبتی که کمپرسورهای پیستونی در مقایسه با سایر انواع کمپرسورها دارند، عبارت است از:

  • قیمت خرید بسیار مناسب
  • هزینۀ تعمیرات و نگهداری مقرون‌به‌صرفه و معقول
  • قابلیت استفاده در کاربردهای متعدد نظیر؛ یخچال‌فریزرهای خانگی، تجهیزات تبریدی و تهویۀ مطبوع، تجهیزات سرمایشی سردخانه‌ها و…
  • دارا بودن راندمانی مقبول در مناطق گرم نظیر شهرهای جنوبی کشور
  • بهترین انتخاب از میان انواع کمپرسورها، جهت استفاده در مشاغل کوچک و مصارف خانگی
  • تنوع ظرفیت بسیار گسترده
  • دارا بودن طول عمر بالا

هرچند که کمپرسورهای پیستونی کولرهای گازی، مزایای مختلفی دارند؛ اما این تجهیزات برودتی نیز عاری از عیب و ایراد نبوده و مشکلات مختلفی نیز دارند. مهم‌ترین معایب انواع کمپرسور پیستونی را در ادامه از نظر خواهیم گذراند.

  • بازدهی نسبتاً کم انرژی
  • ابعاد بزرگ و جاگیر
  • نسبت «ظرفیت به وزن» پایین
  • عدم یکنواختی حرکت مبرد در دستگاه و ایجاد لرزش
  • حساسیت زیاد کمپرسور پیستونی به ورود مبرد به صورت مایع
  • دارا بودن قطعات زیاد و نیاز پیوسته به تعمیرات و نگهداری

 

کمپرسور اسکرال کولر گازی چیست؟

کمپرسور پیستونی کولر گازی

پس از کمپرسور پیستونی، دومین نوع از انواع کمپرسورهای جا به جایی مثبت، کمپرسورهای روتاری یا کمپرسورهای دوار هستند که این مدل نیز خود به چند دستۀ دیگرتقسیم‌بندی می‌شود. یکی از مشهورترین انواع کمپرسورهای روتاری، کمپرسور اسکرال یا حلزونی است. در ساختار این نوع از کمپرسورها که نحوۀ عملکردشان به‌صورت چرخشی یا دورانی است، تیغه‌های مخصوصی تعبیه شده است که ضمن چرخش ۳۶۰ درجه، هوا را مکش کرده و پس از انجام فرایند متراکم‌سازی آن را از بخش خروجی به بیرون هدایت می‌کنند تا در ادامۀ سیکل تبرید مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی کمپرسور اسکرال کولر گازی به گونه‌ای کاملاً آب‌بند است تا ضمن حرکت دو حلزون دوار و ثابتی که در دستگاه قرار دارد، سیالات به بیرون نشت نکنند. وظیفۀ اصلی متراکم‌سازی سیالات در کمپرسور اسکرال نیز بر عهدۀ همین حلزون متحرک است.

جهت اطلاع از قیمت و خرید انواع کمپرسور اسکرال سیستم های برودتی می‌توانید نام مدل و برند مد نظرتان را در واتس اپ به شمارۀ ۰۹۱۶۰۰۵۰۲۵۹ ارسال فرمایید تا کارشناسان مجموعۀ دکتر کول در انتخاب بهترین محصول، یاریتان کنند.

 

آشنایی با مزایا و معایب کمپرسور اسکرال

کمپرسورهای اسکرال به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ساختار مخصوصی که دارند؛ یکی از بهترین انواع کمپرسورهای سیستم‌ های برودتی به شمار می‌روند که در بسیاری از موارد می‌توانند مناسب‌ترین جایگزین‌ کمپرسورهای پیستونی نیز باشند.
اگر بخواهیم از مزایای خرید کمپرسور اسکرال کولر گازی صحبت کنیم، باید به موارد زیر اشاره نماییم.

  • قابلیت استفاده در ظرفیت‌های بسیار بالا
  • طول عمر بسیار زیاد
  • راندمان عملکردی بی‌نظیر
  • داشتن بالاترین کارایی ممکن در مناطق حاره‌ای نظیر بخش‌های مرکزی کشور
  • مصرف انرژی بسیار اندک
  • دارا بودن قطعات متحرک و به دنبال آن ایجاد صدا و لرزش بسیار کم
  • داشتن ابعادی کوچک و اشغال فضای بسیار کم
  • نداشتن قطعات جانبی مختلفی همچون سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده و در نتیجه عدم تشکیل رسوب و ممانعت از افت راندمان دستگاه
  • ساییدگی و استهلاک بسیار کم قطعات
  • داشتن قطعات داخلی محدود و در نتیجه نیاز بسیار کم به انجام تعمیرات

در کنار داشتن مزایای بی‌شمار، کمپرسور اسکرال کولر گازی نیز معایب مختلفی دارد که می‌توانند موجبات محدود شدن خریداران را در انتخاب این نوع از کمپرسورهای برودتی فراهم کنند. از جمله معایب خرید کمپرسورهای اسکرال عبارتند از:

  • قیمت خرید نسبتاً بالا
  • هزینه‌های تعمیرات و نگهداری بسیار بالا در ظرفیت‌های پایین کمپرسورهای اسکرول
  • آسیب‌پذیری نسبی کمپرسورهای اسکرول و نیاز به مراقبت و نگهداری دائمی در آن‌ها

 

تفاوت کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرال | کدام یک را بخریم؟

هر یک از دو نوع کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرال (کمپرسور اسکرول) ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که بسته به این مؤلفه‌ها، مکان جغرافیایی و دستگاهی که کمپرسور را برای آن تهیه می‌کنید، می‌توانید بهترین کارآیی ممکن را از کمپرسور انتظار داشته باشید؛ اما به‌طور کلی، کمپرسورهای اسکرال تا به امروز بهترین عملکرد را در میان انواع کمپرسورهای برودتی داشته‌اند و می‌توانند گزینۀ بسیار خوبی برای خرید باشند.

با این‌حال در ادامۀ این مطلب، کمپرسورهای اسکرال و کمپرسورهای پیستونی را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا دید بازتری در اختیارتان قرار دهیم. در نهایت نیز تصمیم اینکه کدام یک از این دو مدل کمپرسور برای شما مناسب‌تر است، بر عهدۀ خودتان می‌گذاریم.

وجود پیستون‌ها و حرکت مداوم آن‌ها در کمپرسورهای پیستونی، اجازۀ ته‌نشینی سیالات در داخل سیلندر را طی زمان استراحت به دستگاه نمی‌دهند؛ در نتیجه، کمپرسورهای پیستونی می‌توانند بلافاصله پس از روشن شدن دستگاه و بدون هدررفت انرژی کار خود را آغاز کنند؛ بااین‌وجود، انرژی اولیه جهت راه‌اندازی کمپرسورهای پیستونی به دلیل وجود اصطکاک به‌مراتب بیشتر از انرژی راه‌اندازی کمپرسورهای اسکرال است.

کمپرسورهای اسکرال، بسیار بی‌سروصدا هستند و نویزی که تولید می‌کنند چیزی کمتر از ۴۸ دسی بل است. برای اینکه درک بهتری از این عدد داشته باشید، در نظر بگیرید که کتابخانه‌ها صدایی در حدود ۴۰ دسی بل تولید می‌کنند. این در حالی است که کمپرسورهای پیستونی، به دلیل حرکت پیوستۀ پیستون‌ها در داخل سیلندر؛ صدایی در حدود ۸۰ دسی بل را ایجاد می‌کنند.

طراحی بدنۀ کمپرسورهای اسکرول، به‌مراتب فشرده‌تر از کمپرسورهای پیستونی است و به همین دلیل استفاده از آن‌ها سبب صرفه‌جویی معناداری در فضا می‌شود. در این حالت، شما مجبور نیستید یک اتاق ویژه را برای نگهداری از کمپرسور برودتی خود اختصاص دهید!

در پروسۀ طراحی و تولید کمپرسورهای اسکرال کولرهای گازی از فناوری‌های مدرن و ویژه‌ای بهره‌ برده‌اند و به همین دلیل، این نوع از کمپرسورها، به‌مراتب راندمان بسیار بالاتری دارند. در کمپرسورهای اسکرال، پمپ‌هایی که مورد نیاز نیستند خاموش می‌مانند و دستگاه به‌طور خودکار تنظیمات فشار را اعمال می‌کند. در نتیجه، هوای فشردۀ ناخواسته‌ای تولید نشده و ضمن صرفه‌جویی در مصرف برق، طول عمر دستگاه نیز افزایش پیدا می‌کند.

ترکیب عدم بهره‌گیری از تکنولوژی مذکور با اصطکاک بالا در کمپرسورهای پیستونی؛ ضمن اینکه سبب کاهش راندمان آن‌ها و هدررفت مصرف انرژی می‌شود، از طول عمر مفید دستگاه نیز می‌کاهد.

از دیگر تفاوت های کمپرسورهای پیستونی و اسکرول، می‌توانیم به وجود قطعت متحرک بسیار زیاد در کمپرسورهای پیستونی اشاره کنیم که نه‌تنها اصطکاک دستگاه را افزایش می‌دهند؛ بلکه احتمال خرابی در هر یک از آن‌ها به دلیل کارکرد پیوسته‌شان نیز بسیار بالاست و همین امر نیاز کمپرسور پیستونی به تعمیرات و نگهداری را افزایش می‌دهد. این در حالی است که چنین معضلی در کمپرسورهای اسکرول به چشم نمی‌خورد!

انتقال هوا در کمپرسورهای اسکرال و پیستونی نیز جزء تفاوت‌های این دو مدل کمپرسور برودتی به شمار می‌رود. به‌واسطۀ حضور پیستون در ساختار کمپرسور و نحوۀ کارکرد آن، انتقال هوا در کمپرسورهای پیستونی عموماً به‌صورت ضربانی می‌باشد. در حالی که کمپرسورهای اسکرال، هوا را به‌صورت پیوسته و یکنواخت انتقال می‌دهند.

تعمیرات و نگهداری در کمپرسور پیستونی و اسکرول نیز بسیار با یکدیگر متفاوت است. کمپرسورهای اسکرال در صورت عدم بروز مشکلی جدی، به چکاپ دوره‌ای جهت تعویض فیلترها و سایر بررسی‌های دیگر نیاز دارند؛ اما کمپرسورهای پیستونی به دلیل وجود قطعات متحرک بسیار، بیش از سایر مدل‌ها در معرض سایش و خرابی قطعات درونی قرار داشته و نیاز بیشتری نیز به تعمیرات و نگهداری دارند. برای مثال، زمان تعویض روغن و فیلتر روغن در کمپرسور اسکرال سالیانه و در کمپرسور پیستونی سه‌ماهه است.

با تمامی این تفاسیر، خوب است بدانید که گرچه کمپرسورهای اسکرول در مقایسه با سایر کمپرسورهای برودتی عملکرد بسیار درخشان تری دارند؛ اما این نوع از تجهیزات سرمایشی، همچنان به لوازم جانبی مختلفی نیاز دارند که هزینۀ خرید آن‌ها را از چیزی که هست به‌مراتب افزایش می‌دهد.

بااین‌حال، نه این مورد و نه معایب ذکرشده برای هردوی این کمپرسورها دلایلی برای بیان ناکارآمد بودنشان نیستند. تمامی این تجهیزات تبریدی اگر با دانش و اگاهی خریداری شوند، می‌توانند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند.

اگر شما نیز قصد خرید انواع کمپرسورهای اسکرال و کمپرسورهای پیستونی از برترین برندهای جهان با قیمتی استثنایی و ضمانت اصالت کالا را دارید، تنها کافی است تا با شمارۀ ۹۱۰۱۳۳۴۴-۰۶۱، دفتر فروش مجموعۀ اینترنتی دکتر کول، تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد