(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5ZBFSP5');

نحوه تعویض روغن کمپرسور کولر گازی

چه زمانی باید روغن کمپرسور تعویض گردد| تعوویض روغن کمپرسور کولر گازی
کمپرسور قطعه ای مکانیکی است که باید سال‌های سال همچون قلب انسان بتپد و گاز مبرد را به تمام قسمت‌های سیکل برودتی برساند. این قطعه‌ی مکانیکی با بتواند با کمترین اصطکاک مکانیکی به کار خود ادامه دهد وگرنه دچار خوردگی قطعات شده و به زودی از پایان عمر خود می‌رسد. رونکاری یکی از اصلی ترین مباحت در قطعات مکانیکی است که باید با ظرافت به آن توجه داشت. همچنین کیفیت و نوع روغن روانکار نیز در سیستم‌های برودنی و کولرهای گازی مورد اهمیت است، چرا که گازهای برودتی هر کدام خاصیت متفاوتی دارند و ممکن است با روغن‌ واکنش دهند.
در ادامه به توضیح روغن‌های برودتی و نحوهی تعویض روغن کمپرسورهای برودتی و بصورت خاص کمپرسورهای کولر گازی خواهیم پرداخت.
همانطور که می‌دانید، کمپرسورهای برودتی از نظر نوع طراحی به سه نوع:
  • کمپرسور هرمتیک یا بسته
  • کمپرسورهای نیمه هرمتیک یا نیمه بسته
  • کمپرسورهای سمی هرمتیک یا باز تقسیم بندی می‌شود.

در اکثر کمپرسورهای هرمتیک امکانی برای تعویض کامل روغن موجود در کمپرسور وجود ندارد. روغن موجود در این نوع کمپرسورها یکبار و در کارخانه‌ی تولید کننده شارژ می‌شود و بهتر است بعد از ایراد در ساختار روغن کمپرسور که به دلایل معلومی اتفاق می‌افتد، کمپرسور را تعویض کرد. اما تعویض کمپرسور مقرون به صرفه نیست و در اکثر مواقع صلاح بر این است که صرفا روغن کمپرسور تعویض گردد.

روغن در بین قطعات مکانیکی نقشی همچون یک روکش جهت جلوگیری از اصطکاک است. ویسکوزه و حلالیت و پایداری شیمیایی روغن مهمترین مواردی است که باید هنگام انتخاب روغن به آن توجه داشت.

روغن باید پیوسته و بدونه خلل در محلی که سایش قطعات مکانیکی وجود دارد وجود داشته باشد و این قطعات مستقرق در روغن باشند. ایجاد لایه‌ای از روغن به روی این قطعات می‌تواند اصطکاک را به صفر نزدیک کند.

(حتما از روغن های اصلی استفاده کنید و به خاطر تفاوت قیمت صدمه مستقیم به کمپرسور نزنید)

 

ویژگی‌های روغن کمپرسور کولر گازی چیست؟

  • ویسکوزه مناسب در دما و فشار
  • مقاومت الکتریکی بالا
  • عدم تاثیر شیمیایی بر مبرد
  • پایداری و عدم تجزیه در دما و فشار بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون و هوازدگی
  • عدم خورندگی و اصطحکاک و عدم تاثیر بر روی قطعات پلاستیکی و لاستیکی

 

چه زمانی باید روغن کمپرسور تعویض گردد؟

در موارد زیر بهتر است که روغن کمپرسور کولر گازی خود را تعویض کنید.

رسیدن هوا و رطوبت به روغن: تجربه نشان داده است که روغن کمپرسور تا زمانی که هوا و رطوبت وارد آن نشده احتیاج به تعویض ندارد. ولی زمانیکه سیکل برودتی به هر دلیلی باز شود و رطوبت وارد سیکل و یا کمپرسور شود. ترکیب روغن با رطوبت موجود در هوا باعث ایجاد اسیدیته در روغن می‌شود و بهترین کار این است که روغن کمپرسور را تعویض کنید. در یخچال‌ها که تریزون (صفحه خنک‌کننده) سوراخ می‌شود به هیج عنوان ریسک نکنید و بعد از شتشوی مدار گاز، روغن کمپرسور را تعویض کنید.

کم شدن روغن: اگر نشتی در مدار گاز یخچال یا کولر گازی پیش آید و روغن به بیرون نشت پیدا کرد پیش نهاد می‌کنیم به جای اضافه کردن روغن تمام روغن را تعویض کنید.

کیپ شدن مدار گاز: در بعضی از موارد که خوردگی لوله‌ها و یا گرفتگی سیکل باعث مسدود شدن و کیپی مدار  یا لوله مویی می‌گردد. حتما برای افزایش عمر کمپرسور، روغن کمپرسور را تعویض کنید.

تغییر رنگ روغن: اگر متوجه شدید روغن کمپرسور سیاه شده و یا تغییر رنگ به طوسی و یا سبز پیدا کرده حتما باید روغن تعویش شود.

 

طریقه تعویض روغن کمپرسور یخچال و کولر گازی

نحوه ی تعویض روغن کمپرسور کولر گازی و کولر اسپلیت

قبل از هر کاری باید ابتدا سیکل کولر گازی عاری از هر گازی باشد. به طور دقیق یعنی باید گاز کولر گازی شما تخلیه گردد. می‌توانید به وسیله ی دستگاه ریکاوری گاز مبرد این گاز را به درون مخزن ریکاوری انتقال دهید. سپس لوله‌های متصل شده به کندانسور را بازکنید و اجازه دهید تا گاز مبردی که درون سیکل باقی مانده بطور کامل تخلیه گردد.

در اکثر سیستم‌های کولر گازی، گاز مبرد همچون نوشابه با روغن ترکیب می‌شود. پس بهتر است ابتدا مدتی صبر کنید تا این گاز به آرامی از روغن خارج شود، اگرچه می‌توان با استفاده از روشن کردن هیتر کارتر کمپرسور این کار را سریعتر انجام داد.

حال می‌توانید با اطمینان کمپرسور را از سیکل جدا کنید.

برای تعویض روغن کمپرسورهای کولر گازی باید کمپرسور را سر و ته کرد تا روغن از آنها خارج گردد. در کمپرسورهای پیستونی روغن از لوله‌های ساکشن و در کمپرسورهای روتاری و اسکرال از لوله ی دیسشارژ خارج می‌شود.  باید توجه داشت که در کمپرسورهای اسکرال همیشه مقدار قابل توجهی روغن قابل تخلیه نیست. بهتر است برای ساعاتی کمپرسور به حالت سرو ته بماند تا تمام روغن تخلیه گردد.

 

شارژ روغن در کمپرسور کولر گازی

برای شارژ روغن در کمپرسور کولر گازی ابتدا باید بدانید که کمپرسور مورد نظر چه مقدار روغن و از چه نوع  نیاز دارد. معمولا در کمپرسورهایی با گاز مبرد R22 از روغن 4GS و در کمپرسورهای کولر گازی با گاز مبرد R410a از روغن‌های پلی استر استفاده می‌گردد.

بهتر است کمپرسور را به روی تراز قرار دهید و به مقدار مورد نیاز به آن روغن تزریق کنید.

بهتر است روغن در کمپرسورهای پیستونی و اسکرال از لوله‌ی ساکشن و در کمپرسورهای روتاری از لوله‌ی دیسشارژ انجام شود. انجام شارژ روغن از لوله‌ی ساکشن در کمپرسورهای روتاری ممکن است نیاز حوصله و  رعایت مواردی است که از حوصله ی این مقاله خارج است.

نکته: بهتر است بعد از شارژ روغن کمپرسور کولر گازی به مدت چند دقیقه صبر کنید و بعد اقدام به روشن کردن کمپرسور کنید. این امر باعث می‌شود تا روغن به تمام نقاط کمپرسور برسد و در هنگام استارت کمپرسور و قطعات مکانیکی آن خشک کار نکند.

 

نحوه ی تعویض روغن کمپرسور یخچال

نحوه ی تعویض روغن کمپرسور یخچال

در کمپرسورهای یخچال، همانند کمپرسورهای کولر گازی با خم نمودن کمپرسور و یا حتی برعکس کردن کمپرسور می‌توان روغن کمپرسور را تخلیه کرد. تعویض روغن برای کمپرسورهای یخچال راحت تر و منطقی تر است. کمپرسورهای یخچال اغلب به‌صورت پیستونی هستند و محفظه ی کارتر و پوسته‌ی کمپرسور یکی است. این امر باعث می‌شود تا بتوان به راحتی تمام روغن کمپرسور را تخلیه کرد.

بعد از تخلیه ی روغن کمپرسور یخچال، می‌توانید از روش‌های زیر روغن مورد نیاز را به درون کمپرسور شارژ کنید. لازم است به این نکته توجه کنید که حجم و نوع روغن مورد نیاز کمپرسور یخچال را باید حتما از کاتالوگ کمپرسور مشاهده کنید.

  1. استفاده ازسرنگ و یا پمپ روغن جهت تزریق روغن به درون کمپرسور
  2. وکیوم کردم کمپرسور
  3. روشن کردن کمپرسور

در کدام از موارد بالا دارای محدودیت‌ها و ایراداتی است که هر کدام را با هم بررسی می‌کنیم.

در صورتی که بخواهید کمپرسور را شارژ روغن کنید؛ می‌توانید با روشن کردن کمپرسور و مکش روغن توسط لوله ی ساکشن این کار را انجام دهید. اما ایرادی بر این کار وارد است. در صورتی که کمپرسور بدون روغن شروع به کار کند، باعث سایش قطعات و پیستون خواهد شد.

روش بعدی که می‌توان جهت شارژ روغن در تمام انواع کمپرسورهای استفاده کرد، وکیوم کردم کمپرسور است. هنگامی که کمپرسور در خلاء باشد می‌توانید با اتصال یک شلنگ درون ظرف روغن کمپرسور را به راحتی شارژ کنید. خلاء ایجاد شده می‌تواند تمام روغن موجود را به سمت خود بکشد. این روش یکی از روش های مناسب در بسیاری از کمپرسورها هرمتیک و سمی هرمتیک می‌باشد.

شیوه ی بعدی که مورد استفاده بسیاری از تکنسین های تعمیر یخچال قرار گرفته، استفاده از یک سرنگ بزرگ مدرج جهت تزریق روغن به درون کمپرسور است. این روش، راه حلی خوبی است اما گاهی نمی‌توان به اندازه ی مورد نیاز و با سرعت به درون کمپرسور روغن تزریق گرد. پر شدن لوله‌ی ورودی و سر ریز شدن روغن یکی از مشکلات این روش می‌باشد که با صبوری قابل حل است.

 

نحوه ی تعویض روغن در کمپرسورهای نیمه هرمتیک

کمپرسورهای نیمه هرمتیک به کمپرسورهایی گفته می‌شود که قابلیت باز شدن بخشی از کمپرسور در آنها وجود داشته باشند.معمولا در چنین کمپرسورهایی سایت گلاس(چشمی مشاهده روغن) وجود دارد.

اگرچه باید گفت به طور کلی در کمپرسورهای نیمه هرمتیک و سمی هرمتیک به دلیل نیاز به تعویض و مشاهده مقدار روغن کمپرسور سایت گلاس وجود دارد. سایت گلاس و پیچ کارتر روغن در بدنه‌ی کمپرسور طراحی گردیده است.

سایت گلاس مدرج شده مقدار سطح روغن را نشان می‌دهد و دارای نشانگرهایی است که در کاتالوگ هر کمپرسور ذکر گردیده است. باید به این نکته توجه داشت که سایت گلاس در هر لحظه مقدار و کیفیت روغن روانکار در کمپرسور را به شما نشان خواهد داد و می‌توانید با توجه به کیفیت روغن به نتایج مختلف و کارکرد صحیح کمپرسور پی ببرید.

در صورتی که نیاز به تعویض روغن کمپرسورهای نیمه هرمتیک و یا سمی هرمتیک داشته باشد باید طبق روش زیر عمل کنید:

  1. گاز مبرد را در بخشی خارج از کمپرسور جمع‌آوری کنید. این عمل می‌تواند توسط پمپ دان کردن کمپرسور و یا رکاوری کردن گاز مبرد باشد.
  2. شیرهای ورودی و خروجی کمپرسور را ببندید تا گاز وارد و یا از کمپرسور خارج نشود.
  3. فشار گاز باقی مانده در کمپرسور را خارج کنید.
  4. با احتیاط پیچ کارتر باز کنید تا روغن تخلیه شود.

به این نکته توجه کنید که نیاز است در هنگام تعویض روغن کمپرسور، فیلترهای درایر و روغن تعویض گردند. کیفیت و آلودگی‌های موجود در این نوع کمپرسورهای می‌توانند عملکرد کمپرسور را برای شما شرح دهند.

تست رطوبت و سلامت روغن کمپرسور کولر گازی و کپرسورهای برودتی

تست رطوبت و سلامت روغن کمپرسور کولر گازی

روغن هایی که برای روغن کاری کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرند باید فاقد هر گونه رطوبتی باشند. برای اطمینان از این موضوع تست‌های متفاوتی را می‌توان انجام داد. یکی از این نوع تست‌ها تست دی الکتریک یا مقاوت الکتریکی روغن می‌باشد، که با استفاده از اختلاف پتانسل بالا و تحلیل آن می‌توان به وجود رطوبت در روغن پی برد.

روش‌های دیگری نیز همچون کیت‌های تشخیص سریع وجود دارند که برای چک کردن درصد اسیدی شدن و یا آلودگی در روغن کمپرسور استفاده می‌شوند. برای تجهیزات تهویه مطبوع و تبرید بزرگ، انجام آزمایش های اسیدی روغن الزامی است. چرا که می‌توان میزان اسیدیته را پیش از رسیدن به غلظت خطرناک تشخیص داد.

کیت‌هایی جهت تست اسیدیته در بازار وجود دارد که به صورت‌های گوناگون می‌توان از آنها استفاده کرد. این کیت‌ها را باید متناسب با نوع روغن و مبرد مورد نیاز تهیه کنید. در اکثر این کیت‌ها می‌توان با تغییر رنگبندی درصد اسیدیته را مشخص کرد. برخی از کیت‌های آزمایش اسیدته، نتایج نادرستی را برای روغن های پایه استری (POE) دارند. چرا که بخاط ترکیب شیمیایی خاص روغن به مثابه اسید بر روی کیت‌های تست رفتار می‌کند.

 

تاثیرات کم یا زیاد بودن روغن در کمپرسور کولر گازی:

هنگامی که روغن درکمپرسور کمتر از مقدار مورد نیاز باشد باعث فرسایش سریع یاتاقان ها،پیستونها،رینگها،سوپاپها در کمپرسور میشود که خسارات ناشی از این کمبود غیرقابل جبران میباشد زیرا تعمیر کمپرسور در شرایط معمولی امکان‌پذیر نمیباشد و باید کمپرسور تعویض شود.
اگر روغن در سیستم تبرید زیاد باشد باعث پمپاژ زیاد روغن توسط کمپرسور شده که این پدیده موجب گرفتگی در مدار می‌شود.
روغن کاری قسمت های متحرک کمپرسور که به صورت پاششی صورت می‌گیرد که این امر باعث کاهش اصطکاک و مانع از ایجاد ساییدگی در قطعات متحرک کمپرسور، باعث افزایش راندمان کمپرسور و خنک کاری قسمت‌های مختلف کمپرسور می‌شود.
پاشش روغن به این صورت می‌باشد که کارتل کمپرسور تا پایین یا وسط یاتاقان‌ها پر از روغن قرار می‌گرید و وقتی که میلنگ می‌چرخد روغن را به‌صورت گریز از مرکز و هم به‌صورت برخورد میله ای در انتهای کارتر کمپرسور به تمام قسمت‌های کمپرسور می‌پاشد.در کمپرسورهای هرمتیک(بسته) روغن کاری به روش پاششی می‌باشد و در کمپرسورهای سیمی هرمتیک از پمپ روغن استفاده می‌گردد.

 

هزینه تعویض روغن کولر گازی

هزینه تعویض روغن کولر گازی با توجه به نوع روغن به کار رفته، کیفیت و مقدار مصرف شده متفاوت است و نمی‌توان هزینه ثابتی برای آن در نظر گرفته اما می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی روغن‌های کمپرسور در فروشگاه دکتر کول قیمت به روز هر روغن کمپرسور کولر گازی را مشاهده کنید.

۸ دیدگاه برای نحوه تعویض روغن کمپرسور کولر گازی ثبت شده است

    1. سلام و دورود جناب سعادت پور
      برای کمپرسورهای روتاری با گاز مبرد R410A باید از روغن های پلی استر استفاده کنید و برای کمپرسورهای با گاز مبرد R22 باید از روغن های معدنی استفاده کنید.

      1. سلام شارژ روغن برای کولر بدون باز کردن کمپرسور چه جوری میشه؟

        1. سلام و دورود
          برای این کار مقداری سیستم را پمپ دان کرده و سیکل را در حالت خلا می برند، سپس مقدار مورد نظر روغن را به در حالت خلا وارد سیستم می کنند.

  1. با درود مقدار روغن کمپرسور را چگونه تشخیص بدهیم آیا مقدار روغن روی پوسته کمپرسور ها حک شده است یا اینکه باید پس از تخلیه روغن کمپرسور و وزن روغن روی ترازو و رویت وزن مقدار روغن، اقدام کرد لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. سلام و دورود سینا
      قطعا مرجع ما برای اطلاعات فنی هر کمپرسور کاتالوگ فنی هر کمپرسور هست که می تونید با سرچ در اینترنت به آن دسترسی داشته باشید. برای شارژ روغن باید ابتدا بدانید چه مقدار روغن برای اون کمپرسور مورد نیازه. سپس کمپرسور را روی ترازو قرار داده و به مقدار ذکر شده در کاتالوگ شارژ روغن می کنید. ( باید دقت داشته باشید که حداکثر مقدار روغنی که باید به کمپرسور شارژ شود، نباید از مقدار وزن کل کمپرسور بیشتر گردد.)
      بطور مثال اگر وزن کامل یک کمپرسور در کاتالوک29.6 کیلوگرم باشد. شما بعد از تزریق مقدار حدودی 600 میلی لیتر روغن نباید وزن کمپرسور از 29.6 کیلوگرم بیشتر گردد. وزن کردن کمپرسور معیار مناسبی جهت مشخص شدن حجم مورد نیاز روغن درون کمپرسور است.

  2. سلام ،ایا تعویض روغن کمپرسور ،نسبت به زمانی که میزاری واسش، که عوضش کنی مقبول به صرفه هست برای تعمیرکار
    ممنون میشم پاسخ دهید ،؟؟

    1. سلام و عرض ادب جناب حمتی
      هنگامی که کمپرسور نو خریداری می کنید : کمپرسور دارای روغن هست و نیازی به ریختن روغن و یا تعویض روغن ندارید.
      در هنگامی که کمپرسور به هر دلیل نیاز به تعویض روغن داشته باشه : در غیر اینصورت راه دیگه ای وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد