(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5ZBFSP5');

آموزش نحوه شارژ گاز با ترازو یا شارژ وزنی در انواع تجهیزات تبریدی

آموزش نحوه شارژ گاز با ترازو یا شارژ وزنی در انواع تجهیزات تبریدی

با استفادۀ مداوم از انواع تجهیزات تبریدی و تهویۀ مطبوع نظیر؛ کولرهای گازی و سایر لوازم سرمایشی، نیاز این تجهیزات به سرویس‌های دوره‌ای و شارژ گاز نیز افزایش می‌یابد.

یکی از اصولی‌ترین و بهترین روش‌هایی که می‌توان شارژ گاز کولر گازی را با آن به انجام رساند؛ «شارژ گاز با ترازو» یا اصطلاحاً روش «شارژ وزنی» است. از‌آنجاکه هر اقدامی در جهت تعمیر و بازبینی تجهیزات مختلف، نیازمند آگاهی و دانش است، تیم کارشناسان مجموعۀ اینترنتی دکتر کول تصمیم گرفته‌اند تا مقاله‌ای جامع و مفید را تحت عنوان «آموزش شارژ گاز با ترازو به‌صورت حرفه‌ای» در تجهیزاتی نظیر؛ یخچال، کولرگازی و اسپیلت، انواع چیلرها و وسایل سردخانه، برای مصرف‌کنندگان تجهیزات برودتی خانگی و سرویس‌کاران محترم فراهم آورند. جهت آشنایی با روش شارژ گاز وزنی کولر گازی، پیشنهاد می‌کنیم مطالعۀ این مطلب را از دست ندهید.

 

در چه شرایطی نیاز است تا شارژ گاز با ترازو را انجام دهیم؟

درصورتی که عملکرد دستگاه تبریدی شما به‌علت کاهش حجم گازِ موجود در آن، دچار نقص فاحشی شده است، می‌بایست ضمن تخلیۀ گاز درون دستگاه، توسط ترازوی دیجیتالی که در ادامه دربارۀ مشخصات و ویژگی‌های آن توضیحاتی را خدمتتان ارائه خواهیم کرد، به شارژ مجدد دستگاه اقدام فرمایید.

بعلاوه، زمانی که سیستم سرمایشی، به‌دلیل کمبود گاز، توان برودتی خود را از دست می‌دهد و قادر به ایجاد سرما نیست؛ نیاز است تا با آموزش شارژ گاز با ترازو، اقدام به برطرف کردن این نقص کرده و دستگاه را به حالت پیشین خود با راندمانی بالا باز گردانید.

 

شرایط لازم برای شارژ گاز توسط ترازو یا شارژ گاز وزنی

برای شارژ کردن گاز کولرگازی، اسپیلت یا سایر تجهیزات تبریدی؛ نیاز است تا آن را با ترازوی مخصوصی که مشخصات ویژه‌ای دارد، اندازه‌گیری نمایید. به همین دلیل، یکی از شروط ضروری جهت انجام شارژ وزنی یا شارژ گاز با ترازو؛ بهره‌گیری از ترازو‌ی دیجیتالی دقیق است که به همین منظور طراحی و تولید شده باشد.

در این روش از شارژ گاز، میزان گازی که می‌باید به داخل سیستم تبریدیِ مد نظر اضافه شود؛ اندازه‌گیری و وزن شده و در نهایت، پروسۀ شارژ گاز به انجام می‌رسد.

 

بررسی ویژگی های ترازوی مناسب برای شارژ گاز

ترازویی که شارژ گاز تجهیزات بروتی با آن انجام می‌شود، ترازوی دیجیتالی با دقت بالاتر یا برابر با یک دهم کیلوگرم است که جهت سنجشِ وزن و ابعاد مربوط به شارژ گاز در انواع مختلف سیستم‌های تبریدی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت این دستگاه، با اندازه‌گیری مقدار دقیقِ گازی که بناست به سیستم سرمایشی و تهویۀ مطبوع وارد شود، شرایط لازم جهت شارژ گاز دستگاه را نیز فراهم می‌کند.

ترازوی دیجیتال کولر گازی در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر و دستیِ ترازوها، از دقت و صحت بالاتری برخوردار بوده و در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود تا پاسخگوی نیاز کاربران باشد.

Teaching how to charge gas with a scale or weight charge in all types of refrigeration equipment

آموزش و نحوه شارژ گاز کولر گازی با ترازو یا شارژ گاز وزنی

همانطور که پیش‌تر خدمتتان توضیح دادیم، یکی از بهترین روش‌‌هایی که برای پُرکردن مخازن گاز تجهیزات سرمایشی، از دقت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد؛ «شارژ گاز از طریق تزریق» و «شارژ گاز با ترازو» است. جهت انجام شارژ گاز با ترازو که شارژ گاز وزنی نیز نامیده می‌شود، نیاز است تا اقدامات و مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که در ادامه، این مراحل را به ترتیب از نظر خواهیم گذراند.

پیش از هر چیز، باید بدانید که چهت پُرکردن مخزن مذکور به چه میزان گاز نیاز دارید. سپس، می‌بایست مخزن را به طور کامل از گاز خالی نمایید.

پس از خالی کردن مخزن، در این مرحله نیاز است که سیستم را از نظر هوادهی وکیوم کنید تا کوچکترین نشتی در آن وجود نداشته باشد.

جهت اطلاع از میزان دقیق گاز مورد نیاز برای پُرکردن مخزن، تنها کافی است تا به برچسب اطلاعات فنی که در پشت قطعه متصل شده است، نگاهی بیندازید. در هنگام استفاده از اطلاعات مندرج روی این برچسب، حتماً به این نکته توجه کنید که میزان یادشده تنها برای طول ۵ متر لولۀ نصب‌شده قابل استفاده می‌باشد.

(درصورتی که طول اتصالات، بیش از ۵ متر باشد؛ نیاز است تا به ازای هر یک متر، از ۲۰ گرم گاز بیش از مقداری که در برچسب اطلاعات فنی دستگاه ذکر شده است، برای شارژ مخزن استفاده فرمایید. برای مثال: اگر بر روی برچسب اطلاعات فنی کولر گازی شما، مقدار یک کیلوگرم گاز درج شده باشد و طول اتصالات آن نیز برابر با ۸ متر باشد؛ در هنگام شارژ باید مقدار ۱۰۶۰ گرم گاز را به درون سیستم تزریق نمایید.)

 

روش‌های مختلف شارژ گاز وزنی در سیستم‌های برودتی

شارژ گاز سیستم‌های تبریدی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هریک، مزایا و معایب مختص به خود را دارند. در ادامه با برخی از مهم‌ترینِ آن‌ها آشنا خواهیم شد.

استفاده از ترازو در شارژ گاز

هزینۀ شارژ گاز با ترازو نسبتاً بالا بوده و این روش به محیط‌زیست نیز صدمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌آورد. به همین دلیل توصیه می‌شود در برخی از موارد از روش‌های جایگزینی که برای آن ارائه شده است، استفاده کنید.

استفاده از آمپر متر در شارژ گاز

یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌هایی که برای شارژ گاز سیستم‌های سرمایشی وجود دارد، استفاده از آمپرمتر است. هزینه‌های پرداختی در این روش، در مقایسه با سایرین بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر تخمین زده می‌شود.

استفاده از گیج مانیفولد برای شارژ گاز سیستم‌های برودتی

درصورتی که دو روش بالا، بنا به هر دلیل پاسخگو نبودند، انتخابِ روشِ شارژ گاز توسط گیج مانیفولد، بهترین گزینۀ پیشِ‌روی شماست؛ اما توجه کنید که این روش همواره به‌عنوان آخرین گزینه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نکات مهمی که در زمان شارژ گاز توسط ترازو باید مد نظر قرار دهید!

پیش از انجام هر کاری، ابتدا نشتی گاز را بررسی کنید تا مطمئن شوید در حین تخلیه و پُرکردن مخزن مشکلی ایجاد نخواهد شد.

فقط درصورتی اقدام به شارژ گاز با ترازو یا شارژ وزنی کنید که با استفاده از وکیوم کردن، از عدم تخلیۀ بار مطمئن شده باشید.

از آموزش دقیق و اطلاع از جوانب شارژ گاز تجهیزات برودتی غافل نشوید.

از ترازوی دیجیتالی باکیفیت استفاده کنید که دقیق و قابل اطمینان باشد.

نکتۀ بسیار مهم در نحوۀ شارژ گاز با ترازو یا شارژ گاز وزنی این است که وسیلۀ مورد نظر از وجود گاز، به‌صورت کامل تخلیه شده باشد و پس از آن اقدام به شارژ دستگاه انجام شود.

 

سخن پایانی

با توجه به توضیحات فوق، درصورتی که سیستم برودتی با دقت وکیوم شود و مقدار گازی که به سیستم تزریق می‌شود، به اندازه باشد؛ شارژ گاز با ترازو یا شارژ گاز وزنی یکی از بهترین و علمی‌ترین روش‌هایی است که برای شارژ گاز دستگاه می‌توانید از آن استفاده کنید تا راندمان عملکردی و کیفیت سرمایش وسیلۀ برودتی‌تان را تا مدت‌های طولانی تضمین نماید.

هرچند که استفاده از شارژ وزنی یا روش شارژ گاز با ترازو، دشواری چندانی ندارد؛ اما همچون دیگر روش‌های موجود، به دانش و اطلاعات فنی و همچنین تجهیزاتی دقیق نیازمند است تا خطاهای احتمالی و خطرات انجام آن را به حداقل برسانند. بعلاوه، از این رو که در برخی از تجهیزات خانگی ممکن است وسایل سرمایشی شما برای شارژ گاز به ترازو نیازی نداشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم اگر تخصصی دراین‌باره ندارید، حتماً به مرکزی تخصصی و سرویس‌کارانی امین و کاربلد مراجعه فرمایید.

درصورتی که در زمینۀ شارژ کولر گازی، شارژ گاز با ترازو یا شارژ وزنی گاز در تجهیزات تبریدی نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر داشتید، تنها کافی است تا با شمارۀ ۰۹۱۶۰۰۵۰۲۵۹ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما در مجموعۀ اینترنتی دکتر کول، راهنمای شما عزیزان باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد