(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5ZBFSP5');

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو چیست؟

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو چیست؟

یکی از اجزاء مهم کولرهای گازی کمپرسورها هستند که دارای انواع  کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری، کمپرسور اسکرال و کمپرسورهای اسکرو هستند. در این بین کمپرسورهای اسکرال و اسکرو بهترین عملکرد را دارند و امروزه در کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه مطبوع بیشتر استفاده می شوند. در بیان تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو باید گفت این دو مدل کمپرسور از تکنولوژی ساخت جدید تر و بهینه تری بهره می‌برند.

قبل از اینکه به بررسی تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو بپردازیم، ابتدا تعریفی از هر کدام از این کمپرسورها ارائه می دهیم تا بیشتر با آن ها آشنا شوید.

 

کمپرسور اسکرال چیست؟

کمپرسور اسکرال scroll compressor که وظیفه فشرده کردن گاز مبرد در کولر گازی را بر عهده دارد از دو بخش با ساختاری حلزونی تشکیل شده است. در زمان کار این نوع کمپرسور، یک قسمت حلزونی  دارای چرخش و دیگری ثابت است. گاز مبرد در داخل فضای خالی بین این دو ساختار گیر می‌افتد و با این مکانیسم فشرده می شود و حجم آن کاهش می یابد.

 

کمپرسور اسکرو چیست؟

وظیفه ی کمپرسور اسکرو (screw compressor) هم همان فشرده کردن گاز مبرد در سیستم‌های برودتی است اما تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در ساختار و مکانیسمی است که برای فشردن کردن گاز مبرد دارند است.

این کمپرسور از دو ساختار مارپیچ ساخته شده است که به صورت نری و مادگی در داخل یکدیگر قرار دارند. در زمان کار این نوع کمپرسور، هر دو این ساختار استوانه ای مارپیچ حرکتی چرخشی و همانند مکانیزم یک چرخ گوشت، گاز مبرد را فشرده می‌کنند. گاز مبرد در داخل فضای خالی بین این دو ساختار مارپیچ حلزونی گیر می افتد و با این مکانیسم فشرده می شود و حجم آن کاهش می یابد.

 

مزایا و معایب کمپرسور اسکرال یا کمپرسور اسکرو چیست؟

حال که به تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در ساختار و چگونگی فشرده کردن گاز مبرد در آن ها پی بردید، بهتر است با بررسی مزایا و معایب هر کدام از این دو نوع کمپرسور به جواب این پرسش برسیم که کمپرسور اسکرال بهتر است یا اسکرو؟

کمپرسورهای اسکرال در مقایسه با کمپرسور پیستونی و کمپرسور روتاری عملکرد و بازدهی بهتری دارد و برای استفاده در کولرهای گازی مناسب تر هستند. اما برتری این نوع کمپرسور به خاطر ویژگی های برتر زیر است:

  • ابعاد کوچک
  • صدا و لرزش بسیار کم
  • طراحی ساده و قطعات کم
  • مصرف برق کم
  • نگهداری راحت
  • طول عمر بالا
  • ظرفیت و توان بالا

اما یکی از بزرگ‌ترین معایب آن قیمت کمپرسور اسکرال است که در مقایسه با سایر انواع بالاتر است. همچنین در صورت خرابی کمپرسورهای اسکرول باید تعویض شوند و تعمیر نمی شوند.

در مقابل کمپرسورهای اسکرو مناسب استفاده از کولرهای گازی نیستند و در ظرفیت‌های بالاتر سیستم‌های تهویه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمپرسورهای اسکرو ضمن طول عمر بیشتر از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • لرزش

 

مزایا و معایب کمپرسور اسکرو چیست؟

  • در بیان مزایای کمپرسور اسکرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کمپرسور اسکرو عمر طولانی دارد و احتمال خرابی آن بسیار کم است.
  • بدون صدا و نوسان است و بسیار آرام کار می کند.
  • می تواند مدت زمان طولانی کار کند بدون اینکه داغ کند و عملکرد آن با مشکل مواجه شود.
  • در عین حال که مصرف برق کمی دارد، اما بسیار کارآمد است و بازده بالایی دارد.
  • خروج روغن از این نوع کمپرسور به دلیل وجود تله ی روغن در خود کمپرسور بسیار کم است.

نگهداری از این نوع کمپرسور نیازمند مهارت و تخصص بیشتری در مقایسه با کمپرسور اسکرول است، زیرا دارای طراحی پیچیده تری است. این یکی از مهم ترین معایب کمپرسور اسکرو است.

تصویر تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در ساختار
تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در ساختار

در واقع مهم ترین تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در ساختار این دو کمپرسور است.

هر دو نوع این کمپرسورها را می توان نوعی کمپرسور چرخشی دانست که دارای دو ساختار چرخشی متفاوت هستند. تصویر زیر بخش چرخشی این دو نوع کمپرسور را نشان می دهد. تصویر سمت چپ مربوط به یک کمپرسور اسکرو است، همانطور که در تصویر می بینید این ساختار دو مارپیچ است که به صورت نر و ماده داخل هم قرار می گیرد.

پس از شروع کار دستگاه، این دو پیچ در جهت مخالف یکدیگر می چرخند و گاز با گیر افتادن در فضای بین این دو پیچ با حرکت به سمت خروجی با افزایش فشار و کاهش حجم مواجه می شود.

تصویر سمت راست هم متعلق به بخش چرخشی کمپرسور اسکرال یا اسکرول است که از دو صفحه با ساختار حلزونی تشکیل شده است. در زمان شروع کار دستگاه، یکی از آن ها حرکتی چرخشی دارد (صفحه سمت راست) و دیگری ثابت (صفحه سمت چپ) است. با حرکت دایره ای صفحه حلزونی چرخشی، گاز که بین این دو صفحه محبوس شده است با حرکت به سمت مرکز متراکم شده و با افزایش فشار و افزایش دما مواجه می شود.

 

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در کاربرد

به طور کلی کاری که کمپرسور انجام می دهد کمپرس کردن یا فشردن و متراکم کردن هوا یا گاز است و از این نظر تمام کمپرسورها و همچنین این دو نوع به هم شبیه هستند. اما به دلیل تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در ظرفیت و قدرت، کمپرسور اسکرو در مقایسه با کمپرسور اسکرول صنعتی تر است اما در کولرهای گازی هم استفاده می شود. بالاتر بودن قیمت و نگهداری سخت‌تر از کمپرسورهای اسکرو باعث شده تا کاربرد نوع دیگر یعنی کمپرسور اسکرول در کولرهای گازی بیشتر باشد.

در واقع امروزه به طور معمول کولر گازی با موتور اسکرول در بازار موجود است و به هزینه کمتری نسبت به کمپرسور اسکرو برای خرید احتیاج دارد. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که موتور اسکرول چیست؟ در واقع واژه موتور به همان کمپرسور در کولرهای گازی اشاره دارد و اصطلاح کولر گازی موتور سنگین و موتور سبک هم به همین بخش اشاره کرد.

 

مقایسه ویژگی های کمپرسور اسکرال و اسکرو

حال که با تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو و مزایا و معایب هر کدام آشنا شدید، بهتر است مقایسه ای بین برخی ویژگی های این دو نوع کمپرسور داشته باشیم.

  • از نظر ابعاد و وزن، کمپرسورهای اسکرو بزرگتر و سنگین تر و کمپرسورهای اسکرول کوچک‌تر و سبک‌تر هستند.
  • از نظر ظرفیت، کمپرسورهای اسکرو ظرفیت بالاتری از کمپرسورهای اسکرول دارند.
  • از نظر قابلیت تعمیر، کمپرسورهای اسکرو را می توان تعمیر کرد اما کمپرسورهای اسکرول را در صورت خرابی باید تعویض کرد.
  • از نظر قیمت، کمپرسورهای اسکرو گران‌تر از کمپرسورهای اسکرول هستند.
  • از نظر راندمان، کمپرسورهای اسکرو دارای بازدهی کمی بالاتر از کمپرسورهای اسکرول هستند.
  • از نظر صدا، کمپرسورهای اسکرو دارای صدای بیشتری از کمپرسورهای اسکرول هستند.

 

کمپرسور اسکرال بهتر است یا کمپرسور اسکرو؟

با توجه به اینکه این دو نوع کمپرسور هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند، انتخاب بین این دو به طور معمول با نظرات متفاوتی همراه است. اما توجه به عواملی مانند مشخصات مکان، محل نصب دستگاه، نوع کاربری و حتی ابعاد مکان به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این میان تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در ظرفیت و قدرت عاملی است که تاثیر بسیار زیادی در این انتخاب دارد. ظرفیت و قدرت کمپرسورهای اسکرو بسیار بیشتر از کمپرسورهای اسکرول هستند. این کمپرسورها به خاطر قدرت بیشتری که دارند بیشتر در محیط های بزرگ‌تر و با ظرفیت بالاتر مورد استفاده هستند. اگر کمپرسور را برای استفاده در کولرهای گازی با ظرفیت کمتر خریداری می کنید، بهتر است به خرید کمپرسور اسکرول اقدام کنید.

کسانی که برای خرید کمپرسور به فروشگاه ها مراجعه می کنند شاید با نام های دیگر کمپرسور از سوی فروشندگان روبرو شوند. برای برخی از خریداران ممکن است این سؤال پیش بیاید که تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرول در چیست. این ها نام هایی هستند که هر دو بر یک نوع کمپرسور اشاره دارند و دو تلفظ متفاوت از scroll compressor در فارسی هستند.

 

جمع‌بندی

اطلاع داشتن از تفاوت های موجود بین انواع کمپرسور به خصوص تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو که هر دو در بازار از مقبولیت و محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند، دارای اهمیت زیادی است.

کمپرسورهای اسکرول یا اسکرال که یکی از برندهای محبوب آن کمپرسور اسکرال کوپلند است، دو صفحه با ساختاری حلزونی دارد که بر روی هم قرار می گیرند و یکی ثابت و دیگری دارای حرکت چرخشی دایره ای است. اما در کمپرسور اسکرو دو استوانه مارپیچی در داخل یکدیگر فیت می شوند و هر دو دارای حرکت چرخشی، البته در جهات مخالف یکدیگر هستند. کاری که هر دو نوع این کمپرسور انجام می دهند، عمل فشرده و متراکم کردن گاز در داخل دستگاه هایی مانند کولر گازی است.

در صورتی که هر گونه سوالی در مورد انواع کمپرسورها دارید، می توانید با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد