(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-5ZBFSP5');

معرفی جامع بهترین روغن ها برای سیستم های برودتی و کاربرد آن‌ها

بهترین روغن ها برای سیستم های برودتی

در تمامی تجهیزاتی که حتی یک جزء متحرک دارند، وجود روغن جهت روانکاری قطعات و ممانعت از بروز خوردگی و آسیب ضروری است. کمپرسورهای برودتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با توجه به نحوۀ عملکرد کمپرسورها و همچنین میزان اهمیت آن‌ها در دستگاه به‌عنوان قلب سیستم تبرید، نیاز است تا جهت محافظت، در آن‌ها از روغن برودتی مناسب و مرغوب استفاده کنیم.

هرچند که به‌تازگی کمپرسورهایی که بدون نیاز به روغن فعالیت می‌کنند نیز به بازار تجهیزات تبریدی عرضه شده‌اند؛ اما این مدل‌ها به دلیل قیمت بسیار بالایشان هنوز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

در مطلبی که پیش روی شماست، به معرفی بهترین روغن ‌ها برای سیستم‌ های برودتی و همچنین بیان ویژگی‌ها و کاربرد هریک در سیستم تبرید پرداختیم. با ما همراه باشید!

 

روغن کمپرسور برودتی چیست؟

به‌طور کلی روغن کمپرسور، سیالی است که از روغن‌های پایۀ پارافینی پس از چندین فرایند تصفیه و با اضافه کردن افزودنی‌هایی با کارایی بالا، فرموله شده است. روغن کمپرسور که انواع بسیار متنوعی دارد، تقریباً در تمامی انواع کمپرسورهای برودتی (به جز انواع کمپرسورهای بدون روغن) به چشم می‌خورد تا ضمن انجام روانکاری قطعات تعبیه‌شده در کمپرسور، در برابر سایش، زنگ‌زدگی و خوردگی از آن‌ها محافظت به عمل می‌آورد.

در حقیقت، روغن های برودتی ضمن گردش در دستگاه، حرارت را از قطعات مختلف می‌گیرند و در نهایت مجدداً به محفظۀ روغن واقع در زیر کمپرسور بازمی‌گردند و بدین طریق ضمن کاهش دما، چرخۀ تبرید دستگاه را تسهیل می‌کنند.

مجموعۀ دکتر کول، بهترین مرجع فروش روغن کمپرسور برودتی در کشور است. در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۰۹۱۶۰۰۵۰۲۵۹ تماس حاصل فرمایید.

 

انواع روغن های برودتی کمپرسور

انواع روغن های برودتی کمپرسور

روغن های برودتی کمپرسور بسته به چگونگی نحوۀ تولیدشان، به چهار دستۀ زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  1. گیاهی
  2. حیوانی
  3. معدنی (تولیدشده از نفت یا پارافین)
  4. مصنوعی یا سنتتیک (تولید شده از الکیل بنزن یا گلیکول)

هر یک از این دسته‌بندی‌ها، زیرگروه‌های مختلف دیگری را شامل می‌شوند. در ادامه، با مهمترین و کاربردی‌ترین انواع روغن کمپرسور برودتی آشنا خواهیم شد.

 

1. روغن معدنی یا مینرال (MO)

این نوع از روغن‌های کمپرسورهای برودتی، از نفت خام و سایر ترکیبات طبیعی تشکیل می‌شوند. خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها نظیر؛ قیمت، در دسترس بودن، غیرقابل اشتعال و فسادناپذیر بودنِ آنها سبب می‌شود که یکی از گزینه‌های اول جهت در لیست خرید مشتریان باشند. روغن مینرال با گاز مبرد R22 که در بسیاری از تجهیزات تبریدی قدیمی‌تر به چشم می‌خورد، سازگاری کامل دارد.

بعلاوه، این روغن با دیگر مبردها از دو خانوادۀ «هیدرو کلرو فلورو کربن ها» (HCFC) و «کلرو فلورو کربن ها» (CFC) نظیر؛ R134a، R407c و R404a سازگاری دارد. لازم به ذکر است که روغن های معدنی، تا دمای ۱۸- درجۀ سانتی گراد نیز دارای کارایی قابل قبولی می‌باشند.

به‌طور معمول، روغن های کمپرسورهای برودتی با ریشۀ معدنی یا مینرال، ناخالصی‌های کمتری داشته و به‌طبع قیمت گران‌تری نیز دارند. بااین‌وجود، به دلیل قابلیت بالای امتزاج روغن معدنی با گاز مبرد سیستم برودتی و امکان تجزیۀ آن به مواد آسیب‌زا، این روزها استفاده از روغن مینرال در کمپرسورها به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

2. روغن پلی استر (POE)

یکی از کاربردی‌ترین و پُراستفاده‌ترین انواع روغن سنتتیک یا مصنوعی در کمپرسورهای برودتی، روغن پلی استر است که از الکل تولید می‌شود. مصرف‌کنندۀ اصلی روغن پلی استر، کمپرسورهای برودتی هستند که در آن‌ها از انواع گازهای مبرد «هیدرو کلرو فلورو کربن ها» (HFC) استفاده می‌شود.

در نتیجه، بالاترین سازگاری این روغن کمپرسور با مبردهای R134، R407 و R404 است. علاوه‌بر این مبردها، روغن پلی استر همچون روغن مینرال با برخی از مبردهای گروه «هیدرو کلرو فلورو کربن ها» (HCFC) نیز سازگاری مطلوبی را از خود نشان می‌دهد.

از جملۀ مهمترین ویژگی‌های روغن پلی استر، می‌توانیم به اثر طولانی مدت و جذب بسیار سریع رطوبت در آن اشاره کنیم. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود به‌هیچ عنوان، کمپرسور حاوی روغن پلی استر را در طولاتی مدت در شرایط جوی قرار ندهید؛ چراکه ترکیب سریع رطوبت با این روغن، سبب اسیدی شدن آن و وارد آمدن آسیب‌های جدی به کمپرسور و قطعات داخلی‌اش می‌گردد.

3. روغن آلکیل بنزن (AB)

این گروه از روغن های کمپرسور برودتی نیز با اینکه با پایۀ معدنی هستند و از نفت تولید می‌شوند؛ اما در آزمایشگاه و به صورت سنتتیک فرموله می‌گردند. روغن آلکیل بنزن نیز همچون روغن مینرال با گازهای مبردی از دو خانوادۀ «هیدرو کلرو فلورو کربن ها» (HCFC) و «کلرو فلورو کربن ها» (CFC) سازگاری داشته و قابل استفاده است.

4. روغن پلی آلکیلن گلیکول (PAG)

روغن پلی آلکیلن گلیکول که با نام «روغن کمپرسور کولر ماشین» نیز در بازار شناخته می‌شود، یکی از روغن‌های برودتی پُرکاربرد در صنعت تبرید به شمار می‌رود. این روغن، سیالی سنتتیک بوده و بالاترین میزان اکسیژن را در میان روغن های برودتی در خود جای داده است.

از جملۀ بارزترین خواص روغن پلی الکیلن گلایکول، می‌توانیم به؛ انحلال پذیری بالای آن در آب اشاره کنیم. بعلاوه، ازآنجاکه جذب رطوبت در روغن PAG نیز مشابه روغن POE بالاست، نباید در طولانی مدت در معرض شرایط جوی قرار گیرد. لازم به ذکر است که این روغن، با گاز مبرد R134a سازگاری کامل دارد.

روغن پلی آلکیلن گلیکول، به دلیل دارا بودن مقاومت اصطکاکی و گرانروی ویژه که عموماً با واحد PAG نمایش داده می‌شود، بیشتر جهت روانکاری قطعات تعبیه‌شده در کمپرسور و همچنین سیستم سرمایشی و تهویۀ مطبوع خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انتخاب روغن کمپرسور مناسب بر اساس دمای اواپراتور و نوع کمپرسور برودتی

در جدول زیر روغن کمپرسور برودتی مناسب انواع گازهای مبرد و نوع کمپرسور، طبق دمای اواپراتورِ دستگاه ارائه شده است.

 

نمونۀ روغن پیشنهادی نوع روغن برودتی دمای اواپراتور (سانتی گراد) نوع کمپرسور برودتی نوع گاز مبرد
3GS معدنی (MO) 50- تا 10+ پیستونی گاز R22
B5.2 ترکیبی
B320SH پلی استر (POE) 25- تا 10+ اسکرو
4GS معدنی (MO)
B100 آلکیل بنزن (AB) 40- تا 10+
SL32 پلی استر (POE) 20- تا 15+ اسکرال
3GS معدنی (MO)
BSE32
BSE55
SL32
پلی استر (POE) 20- تا 10+ پیستونی گاز R134a
SL100
BSE100
BSE170
30- تا 10+ اسکرو
BSE170
SL170
20- تا 10+
SL32 15- تا 15+ اسکرال
SL32
BSE32
پلی استر (POE) 50- تا 30+ پیستونی گاز R404a
SL100
BSE100
BSE170
اسکرو
BSE170
SL170
30- تا 40+
SL68
BSE32
پلی استر (POE) 0- تا 10+ پیستونی گاز R407c
BSE170
SL170
اسکرو
SL32 20- تا 15+ اسکرال

 

بررسی کاربرد و مزایای روغن کمپرسور برودتی

بررسی کاربرد و مزایای روغن کمپرسور برودتی

از جمله مهمترین مزیت های انواع روغن کمپرسور برودتی در دستگاه، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کنترل دما در کمپرسورهای برودتی
  • روانکاری قطعات تعبیه شده در انواع کمپرسور برودتی
  • بهبود سیکل تبرید در دستگاه
  • کاهش اصطکاک قطعات متحرک دستگاه روی یکدیگر
  • ممانعت از استهلاک و ایجاد فرسودگی در کمپرسور و سایر قطعات موجود در آن
  • جلوگیری از تشکیل رسوبات و لجن در قسمت‌های مختلف دستگاه
  • درزگیری و آب‌بندی نسبی کمپرسور
  • افزایش طول عمر کمپرسور
  • حذف حرارت از سیستم تبرید و همچنین خنک‌کاری کمپرسورهای برودتی

 

آشنایی با خصوصیات و ویژگی‌هایی که لازم است روغن کمپرسور برودتی دارا باشد

  • داشتن ویسکوزیتۀ مناسب
  • سازگاری کامل با گاز مبرد کمپرسور
  • دارا بودن نقطۀ اشتعال بالا
  • داشتن سیالیت قابل قبول در دماهای پایین
  • عایق الکتریسیته بودن
  • کف ساز نبودن
  • دارا بودن نقطۀ ریز مناسب جهت بالا نرفتن غلظت در دماهای پایین
  • قابلیت انحلال در مبرد و در عین حال ترکیب نشدن با آن
  • عاری بودن از موم، هیدروکربن و انواع ناخالصی‌های احتمالی
  • قابلیت حفظ ترکیب شیمیایی خود در دماهای بالا و پایین
  • کارایی یکسان در دمای کم و زیاد

 

نکات مهم جهت نگهداری از روغن برودتی کمپرسورها

با توجه به نقش حیاتی روغن در کمپرسورهای تبریدی و همچنین سیکل سرمایشی دستگاه، بهتر است نکات مهمی را مدنظر قرار دهید تا از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر که هزینه‌های گزافی در پی دارند، پیشگیری به عمل آورید.

  1. حتماً به یاد داشته باشید که از بهترین نوع و برند روغن برودتی در کمپرسور خود استفاده کنید. شاید برخی روغن‌ها با قیمتی پایین‌تر نیز در دسترس باشند؛ اما استفاده از روغن نامرغوب، نه‌تنها سبب آسیب‌های جدی به کمپرسور و قطعات موجود در آن می‌شود؛ بلکه چرخۀ تبرید دستگاه را نیز مختل می‌کند.
  2. حتماً به غلظت و کیفیت روغن برودتی توجه کافی داشته باشید؛ چراکه غلظت یا گرانروی، یکی از عوامل تعیین‌کنندۀ میزان کارایی روغن در سیستم تبرید به حساب می‌آید؛ در نتیجه، در صورتی که غلظت روغن نامناسب باشد، روغن کمپرسور در دستگاه به چرخش در نخواهد آمد و در آن انباشته خواهد شد. این اتفاق نهایتاً می‌تواند منجر به کاهش سطح روغن در دستگاه و سوختن آن شود.
  3. در صورتی که روغن کمپرسور با مبرد موجود در آن سازگاری نداشته باشد، با آن ترکیب شده و ضمن واکنش دادن با مبرد، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به دستگاه وارد کند. بعلاوه، در این صورت سیکل تبرید نیز دچار اختلالات جدی خواهد شد.
  4. کمپرسور را در شرایطی نگهداری کنید که روغن آن، رطوبت جذب نکند. در صورت جذب رطوبت، روغن کمپرسور خاصیت اسیدی پیدا کرده و می‌تواند مشکلات بسیاری برای دستگاه ایجاد کند.
  5. در تعویض روغن برودتی کمپرسور کوشا باشید. ضمن حرکت روغن در داخل دستگاه، آلاینده‌های مختلفی نظیر ذرات آلودگی‌های خارجی و تراشه‌های ریز فلزاتی که به‌واسطۀ اصطکاک قطعات روی یکدیگر ایجاد شده است، وارد روغن می‌شوند. بعلاوه، در طول مسیر به دلیل دمای بالای قطعات، امکان تبخیر روغن کمپرسور نیز وجود دارد که با سنجش شرایط و میزان سطح روغن و تعویض به‌موقع آن می‌توانید از صدمات آتی پیشگیری به عمل آورید.
  6. در نهایت نیز به یاد داشته باشید که هرگز انواع روغن‌های برودتی را با یکدیگر ترکیب نکنید. هرچند که برخی از منابع ترکیب انواع مشخصی از روغن‌های برودتی را مجاز اعلام می‌کنند؛ اما بهتر است که خودجوش و بدون کسب اطلاعات دقیق اقدام به این کار نفرمایید.

 

بهترین انواع روغن کمپرسور برودتی کدام‌اند؟

فروشگاه اینترنتی دکتر کول، عرضه‌کنندۀ بهترین انواع روغن برودتی کمپرسور در کشور، مفتخر است که محصولات زیر را با قیمتی رقابتی و ضمانت اصالت کالا به شما مشتریان محترم عرضه کند.

  • روغن کمپرسور SL32 برند SUNISO حجم یک لیتری
  • روغن کمپرسور 4GS موتورول MOTROL گالن 4 لیتری
  • روغن کمپرسور 4GS ریفرون برند موترول MOTROL
  • روغن مخصوص گازR134 به حجم 250 سی سی برند ریفرون
  • روغن کمپرسور 4GS برند SUNISO سفارش امارات
  • روغن مخصوص گاز R134A مدل ND-OIL8 برند DENSO ژاپن
  • روغن خرسی 1 لیتری SYNTHETIC POLYOL ESTER R134A

جهت خرید روغن برودتی، استعلام موجودی، اطلاع از قیمت و ثبت سفارش این محصولات، تنها کافی است تا نام آن‌ها را در واتس اپ مجموعه به شمارۀ ۰۹۱۶۰۰۵۰۲۵۹ ارسال فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد