شرکت Haier هایر

شرکتی چندملیتی است که در زمینۀ تولید لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی فعالیت می‌کند. محصولات تولیدی برند هایر؛ سیستم‌های تهویۀ مطبوع، تلفن همراه، کامپیوتر، اجاق‌های مایکروویو، ماشین لباسشویی، فریزر و یخچال هایر، تلویزیون و غیره را شامل می‌شوند. ریشۀ تأسیس شرکت هایر در حقیقت به مدت‌ها پیش از تأسیس حقیقی و عملی آن باز می‌گردد. در دهۀ ۱۹۲۰، کارخانۀ یخچال‌سازی جدیدی در شهر چینگدائو چین ساخته شد تا بازار این کشور را تأمین کند. پس از تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، این کارخانه نیز مثل هزاران نمونۀ دیگر، تصرف شد و به شرکتی دولتی تبدیل گردید. در سال ۱۹۸۴، شرگت هایر با عنوان «شرکت یخچال (Qingdao)» تأسیس شد. با باز شدن درهای اقتصاد چین به بازارهای جهانی، شرکت‌های خارجی شروع به جست‌وجو برای چگونگی ایجاد شراکت با این کشور کردند. یکی از این شرکت‌ها، تولیدکنندۀ یخچال‌های آلمانی (Liebherr) بود. این شرکت، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترکی را با برند چینی یخچال (Qingdao) منعقد کرد و بدین وسیله، فناوری و تجهیزاتی را که در اختیار داشت، به همتای چینی خود نیز ارائه کرد. بنا بود که یخچال‌های تولیدی این دو شرکت، با نام تجاری (Qindao-Liebherr) تولید شوند؛ با این حال در نهایت نام تجاری آن دو، به عنوان فعلی (Haier)  که از دو هجای آخر نویسه‌گردانی چینی آمده است، تبدیل شد. شرکت هایر، در بازۀ میان سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۷ هفت زیرمجموعۀ دیگر را به خود اضافه کرد و از آن پس صادرات محصول به بازارهای خارجی را آغاز نمود.

هایر در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ موفق شد با تأسیس شعبات جدید در دو کشور اندونزی و فیلیپین، واقع در آسیای جنوب شرقی، تلاش‌های خود را برای ورود به بازار فروش کشور تایلند آغاز کند؛ اما این تلاش‌ها به دلیل حضور رقبای محلی، در نهایت با شکست مواجه شد. بااین‌وجود، برند هایر توانست در سال ۱۹۹۹ وارد بازارهای فروش  ایالات متحدۀ آمریکا شود. تجارت این برند در ایالات متحده، بر بازار یخچال‌ انبارهای شراب متمرکز شد و از آن پس، هایر رسماً تولید یخچال‌های سایز بزرگ را نیز آغاز کرد. به‌واسطۀ این آغاز، هایر ناخواسته وارد رقابت مستقیم با شرکت‌های معتبر آمریکایی نظیر؛ GE، Whirlpool، Frigidaire و Maytag شد. این برند در سال ۲۰۰۰، به‌عنوان بخشی از استراتژی خود «مرکز تولیدی» ویژه‌ای را نیز در کارولینای جنوبی ایالات متحده، ایجاد کرد. تأسیسات تولید برند هایر، در سال ۲۰۰۲ در پاکستان و در سال ۲۰۰۳ در اردن نیز ساخته شدند؛ تا این شرکت ورود به بازارهای خاورمیانه را نیز تجربه کند. در آفریقا نیز، هایر در پنج کشور تونس، نیجریه، مصر، الجزایر و آفریقای جنوبی کارخانه‌های مجزایی را در اختیار دارد. این شرکت، همچنین کارخانه «منگتی ایتالیا» را نیز خریداری کرد تا عرضۀ محصولات خود در زنجیره‌های خرده‌فروشی اروپایی را با نام تجاری خودش و همچنین تحت قراردادهای OEM با شرکای خارجی آغاز کند. در حال حاضر هایر، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترکی را نیز با دولت ونزوئلا منعقد کرده است تا تجارت خود را بیش‌ازپیش ارتقأ دهد.

استراتژی شرکت هایر

ژانگ رومین، بلافاصله پس از اینکه در سال ۱۹۸۵ مدیر عامل شرکت هایر شد، در پی شکایت مشتری و به منظور تلاش برای تغییر اساسی فرهنگ شرکت و تبدیل آن به فرهنگی که مظهر شیوه‌های کنترل کیفی باشد، به کارمندانش دستور داد تا ۷۶ دستگاه یخچال هایر را با پتک تخریب کنند. در آن زمان، مارک‌های چینی برای کالاهای مصرفی تولید داخلی عموماً توسط بازارهای مصرف خارج از کشور، در ردۀ محصولاتی با کیفیت پایین در نظر گرفته می‌شدند. تحول فرهنگی که به سمت تولید مبتنی‌بر کیفیت این برندها منجر شد؛ سبب تبدیل برند هایر به نخستین شرکت چینی شد که گواهینامۀ ISO 9001 را دریافت می‌کرد. در ادامۀ دستاوردهایش، شرکت هایر همچنین استراتژی «توسعۀ پایدار زیست‌محیطی» را برای بهبود محیط‌زیست با «صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بازیافت» اعلام کرد و از این طریق توجه مصرف‌کنندگان بسیاری را به خود معطوف ساخت.  تلاش‌هایی که سبب شد در سال ۲۰۱۸، این شرکت به دلیل تلاش‌های برجسته‌اش برای حفاظت از محیط‌ زیست، جایزۀ «تجارت سبز چین» را دریافت کند. در سال ۲۰۱۵ نیز هایر به‌عنوان شریکی رسمی که برای رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی تلاش می‌کند، به (WIPO GREEN) پیوست. در سال ۲۰۰۹، هایر از برند آمریکایی «ویرلپول» پیشی گرفت و به چهارمین تولیدکنندۀ بزرگ یخچال از نظر فروش، در جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۱۲، گروه هایر، کسب‌وکار لوازم خانگی را از برند (Fisher & Paykel) و (Sanyo) که به ترتیب در نیوزیلند و آسیای جنوب شرقی مستقر بودند، خریداری کرد. تا سال ۲۰۲۰ میلادی،  هایر برای ۱۲ سال متوالی، برندۀ شماره یک «لوازم خانگی» از نظر میزان فروش در جهان بود.