کمپرسور روتاری چیست؟ کمپرسور با مصرف انرژی الکتریکی، گاز مبرد را از اواپراتور دریافت می کند، آن را فشرده می کند و به سمت کندانسور می فرستد. به بیان سادهتر کمپرسور وسیله ای برقی است که با مصرف انرژی الکتریکی و تبدیل آن به مکانیکی با فشرده کردن گاز،گاز مبرد را متراکم میکند. سیستمهای سرمایشی از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که همگی در کنار هم باید به درستی کار کنند. یکی از سیستمهای سرمایشی پر کاربرد کولر گازی است. از مهم ترین بخشهای کولر گازی میتوان به کمپرسور اشاره کرد. در کولر گازیها از سه نوع کمپرسور استفاده میشود که هرکدام ویژگیها و شرایط کاربرد خاصی دارند. کمپرسور پیستونی،اسکرول، روتاری نام برد.
کمپرسور با مصرف انرژی الکتریکی، گاز مبرد را از اواپراتور دریافت می کند، آن را فشرده می کند و به سمت کندانسور می فرستد. به بیان سادهتر کمپرسور وسیله ای برقی است که با مصرف انرژی الکتریکی و تبدیل آن به مکانیکی با فشرده کردن گاز،گاز مبرد را متراکم میکند. سیستمهای سرمایشی از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که همگی در کنار هم باید به درستی کار کنند. یکی از سیستمهای سرمایشی پر کاربرد کولر گازی است. از مهم ترین بخشهای کولر گازی میتوان به کمپرسور اشاره کرد. در کولر گازیها از سه نوع کمپرسور استفاده میشود که هرکدام ویژگیها و شرایط کاربرد خاصی دارند. کمپرسور پیستونی،اسکرول، روتاری نام برد.
طرز کار کمپرسور روتاری چگونه است؟
کمپرسورهای روتاری دارای مکانیزم چرخشی هستند. در این نوع کمپرسورها با گردش ۳۶۰ درجه ای عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می گیرد. کمپرسورهای روتاری انواع مختلفی دارند اما شیوه کار و ساختار کلی آنها یکسان است. اگر یک کمپرسور روتاری را برش دهیم، می توانیم اجزای درونی آن را ببینیم. همین طور که گفته شد، انجام فرایند مکش، فشرده سازی و تخلیه در این کمپرسورها به وسیلۀ دوران یک سیلندر بادامکی شکل در داخل محفظه دوار انجام می گیرد. لوله مکش یا ورودی، لوله تخلیه، آکومولاتور، یاتاقان ها (شامل یاتاقان اصلی و یاتاقان کف)، استاتور، روتور، میل لنگ، پره جدا کننده، مافلر و … می باشد. هریک از این اجزا به منظور مشخصی بر روی یک کمپرسور روتاری نصب می شود؛ برای مثال روتور به کمک میل لنگ به حرکت درآمده و باعث دوران پیستون می شود.
مزایای استفاده از کمپرسور های روتاری
مهمترین مزیت این مدل کمپرسور احتمالا پایین بودن تعداد قطعات متحرک کم است. این تعداد پایین قطعات متحرک باعث می شود کمپرسو در زمان فعالیت سروصدای بسیار کمی تولید کند؛ مسئله ای که در مصارف خانگی جزو مهمترین نکات است.
- افزایش بازدهی کمپرسور : بازده کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی بالاتر است. این افزایش بازده به خاطر کاهش میزان اتلاف در شیر تخلیه و درگیر کردن بیشتر فضای سیلندر ممکن می شود.
- سروصدا و لرزش کمتر : کمپرسورهای پیستونی لرزش و سروصدای بالایی دارند که در کمپرسورهای روتاری به خاطر نداشتن قطعات اضافه و نیاز نداشتن به تغییر حرکت از دورانی به خطی، این لرزش ها به حداقل میزان ممکن می رسد.
- وزن و اندازه کمتر : نحوه عملکرد کمپرسورهای روتاری به گونه ای است که نیاز به فضای کمتری خواهد داشت و همچنین به خاطر کمتر شدن قطعات، وزن کمتری هم دارد. کمپرسورهای روتاری حدود چهل درصد سبک وزنتر و کم حجمتر از کمپرسورهای پیستونی هستند.
- مصرف برق پایینتر : به دلیل نحوه ی عملکرد کمپرسور های روتاری مصرف پایین برق این نوع کمپرسورها به نسبت کمپرسور های پیستونی کمتر است و آنها را به کمپرسورهای محبوب تولیدکننده های کولر گازی خانگی تبدیل کرده است.
معایب کمپرسور روتاری
این نوع کمپرسور البته معایبی هم دارد. مهمترین مشکل این مدل کمپرسورها طول عمر کم نسبت به مدل های دیگر است. طراحی این کمپرسورها، امکان طول عمر بالا را از بین میبرد. دیگر مشکل این نوع کمپرسورها، پایین رفتن راندمان کار دستگاه در شرایط سخت کارکردی است. اگر شما در شهری زندگی می کنید که باید با گرد و خاک دست و پنجه نرم کنید، این کمپرسورها برای شما ساخته نشده اند. کمترین حجم از جرم خارجی به خصوص گرد و خاک، کمپرسورهای روتاری را دچار مشکل اساسی می کنند.
با سلام آیا میشه در فضای ۱۳۰ متری کمپرسور پنل ۳۰۰۰۰ را روی کندانسور ۲۴۰۰۰ با گاز بیشتر نصب کرد برای خنکی وپرتاب باد بیشتر
سلام و دورود جناب محمدی نیک
در تغییر از کمپرسور روتاری به پیستونی میشود چنین کاری را انجام داد. ولی نیاز به تغییر در گاز مبرد نیست.
در تغییر کمپرسور از روتاری به روتاری خیر. این کار مقدور نیست و با افت شدید راندمان مواجه میشوید.