هیتر کارتر کمپرسور را تقریبا میتوان در تمام کمپرسورهای سیستمهای برودتی به خصوص کمپرسورهایی که در محیطهایی با دمای پایین کار میکنند، مشاهده کرد. در ضمن، در بسیاری از موارد نیز کمپرسور در محیط بیرون قرار داده میشود تا دمای کمپرسور بالا نرفته و میزان صدای کمتری در محیط داخلی پخش شود.
عملکرد هیترکارتر کمپرسور چیست؟
روغن موجود در کارتر نقش مهمی در کمپرسور ایفا میکند. هنگامی که کمپرسور در حال کار کردن است، این روغن به خنک سازی قطعات کمک میکند و همچنین اصطکاک موجود میان قطعات را کاهش میدهد و عملا بدون وجود روغن، امکان کار کردن کمپرسور وجود ندارد. در دمای عادی، همیشه مقدار اندکی از روغن از کارتر خارج میشود و وارد چرخه ماده مبرد میشود و در کنار آن به حرکت در میآید.
البته درادامه، جریان گاز مبرد باعث میشود که پس از مدتی این روغن دوباره به محفظه کارتر بازگردد. به همین علت، روغن و ماده مبرد باید قابلیت حل شدن در یکدیگر را داشته باشند. البته این انحلال پذیری خود میتواند باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام خاموش بودن چرخه شود.
خطرات احتمالی در صورت عدم استفاده از هیتر کارتر کمپرسور
اگر کمپرسور برای مدت نسبتا طولانی خاموش باشد، میتواند باعث بروز مشکل شود. درواقع در این حالت ماده مبرد علاقه دارد که به سمت قسمتهایی حرکت کند که فشار کمتری دارند. به طور معمول نیز محفظه کارتر به علت وجود روغن در آن، فشار کمتری به نسبت سایر قسمتهای سیستم دارد. سرد بودن محیط نیز وقوع این اتفاق را سرعت میبخشد. این موضوع در نهایت میتواند باعث چگالش گاز مبرد در داخل محفظه کارتر شود.
روغن کمپرسور نیز فشار بخار کمی دارد و ماده مبرد چه مایع باشد و چه گاز، میتواند دراین ماده جریان پیدا کند. از آنجا که ماده مبرد در حالت گاز قرار دارد، میتواند به سمت بالا یا پایین حرکت کند و زمانی که به کارتر میرسد، جذب روغن شده و در روغن حل میشود.
مزایای استفاده از هیترکارتر کمپرسور چیست؟
هدف اصلی استفاده از هیتر کارتر، جلوگیری از حرکت ماده مبرد و مخلوط شدن آن با روغن موجود در کمپرسور میباشد. با استفاده از این قطعه، از چگالش ماده مبرد در کمپرسور جلوگیری میشود. هیترکارتر درواقع ماده مبرد را در دمایی بالاتر از سردترین قطعه سیستم نگه میدارد.
این هیتر معمولا در قسمت پایینی کمپرسور یا کارتر قرار میگیرد و میتوان آن را در داخل یا بیرون کمپرسور جا داد.مهمترین کاری که هیتر کارتر انجام میدهد، جلوگیری از بازگشت ماده مبرد به داخل کارتر و تهنشین شدن آن است. با بالابردن دمای روغن، ماده مبردی که به داخل محفظه کارتر وارد میشود، تبدیل به مایع نمیشود و دوباره به خط مکش باز میگردد.
بازگشت ماده مبرد به کارتر در هنگام خاموش بودن سیستم یک مشکل جدی به حساب میآید. اگر این اتفاق بیفتد و کمپرسور بعد از مدتی روشن شود، کاهش فشار زیادی در سیستم اتفاق خواهد افتاد که نتیجه آن کف کردن روغن در کارتر است. این روغن کف کرده، به همراه ماده مبرد در حالت مایع میتواند باعث خرابی دریچه خروجی کمپرسور یا دیگر قطعات مکانیکی شود. همچنین سطح روغن کاهش پیدا میکند که همین موضوع سبب میشود که اصطکاک میان قطعات بیشتر شود و احتمالا باعث سایش آنها شود.
راه های جلوگیری از بازگشت ماده مبرد به کارتر
یکی از راههای دیگر جلوگیری از بازگشت ماده مبرد به کارتر در کنار استفاده از هیتر کارتر، استفاده از سیستم پمپ داون اتوماتیک است. این سیستم در هنگام خاموش شدن چرخه، تمام مبرد را از تبخیرکننده (اواپراتور) و خط مکش، خالی میکند. در برخی از سیستمها هنگامی که سیستم خاموش میشود، یک سیستم پمپ داون، گاز را تخلیه میکند و در عین حال هیتر کارتر با بالا بردن دمای کارتر، از هرگونه بازگشت ماده مبرد به کارتر جلوگیری میکند.
استفاده از سیستم پمپ داون به تنهایی نمیتواند کافی باشد چراکه در برخی موارد این سیستم نشتی دارد و ممکن است ماده مبرد به کمپرسور وارد شود.
هیترکارتر را در هنگام روشن بودن سیستم نیز میتوان استفاده کرد. البته در این صورت باید محدودیتی برای هیتر تنظیم شود که دمای روغن بیش از اندازه بالا نرود. در شرایطی که باد سردی در محیط در حال وزیدن باشد یا دمای محیط سرد باشد، بازگشت مبرد به کارتر در هنگام کارکردن سیستم نیز میتواند رخ دهد؛ بنابراین استفاده از هیتر کارتر یک امر ضروری به حساب میآید.